Friday, January 18, 2013

Seumur Hidup

Seumur hidup itu berapa lama? Seumur hidup itu bukannya 100 tahun pun.

Ah, ayat-ayat cinta. Meruntun jiwa.

Ayat ini dalam cerita cina TVB, No Regrets. Sedih cerita ini. Banyak membuat saya teringatken nenek saya. Drama ini mengambil plot ketika zaman Jepun di negara China. Nenek dulu selalu cerita, saya cuma dapat bayangkan. Tapi, bila tengok cerita ini, gambaran itu datang semula. Nenek pernah cerita gadis pada zaman Jepun sangat ketakutan. Menyorok dalam perigi, dalam almari malah ada yang lari masuk hutan. Dalam cerita ini, semua yang nenek cerita itu ada. *Pilu*

Drama TVB memang sudah terkenal di merata negara di dunia ini. Saya percaya drama-drama mereka mempunyai kekuatan jalan cerita. Kalau tidak, masakan saya boleh setia menonton cerita cina petang-petang sejak umur saya 10 tahun sehingga sekarang. Sudah 2 dekad lamanya. 

Masuk millenium baru ini, saya nampak skripnya semakin kuat, semakin baik. Drama No Regrets ini terlalu banyak mengajar nilai dalam hidup.

Saya memang tidak pernah bertanya kepada diri sendiri soalan itu. Seumur hidup itu berapa lama? Ya, bukan 100 tahun. Tidak akan pernah selama itu.

"6 hari pun seumur hidup juga. Saya mahu 6 hari itu bersama kamu".


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...