Tuesday, April 17, 2012

PTPTN

Kecoh betul pasal ptptn, sampai berdemo sana sini. Dah takde buku nak baca ker sampai sempat berhuru-hara sana sini?

Who doesn't want free education? Semua orang nak. Tanyalah orang yang dapat biasiswa, seronok jugaklah tak payah fikir macam mana nak bayar duit pinjaman pelajaran.

Masa borak dengan mak tadi, mak tanya negara mana yang free uni fees? Ya, ada walaupun tak banyak. Saya tahu masa dengar ucapan Najib kat Batu Pahat tu. Dia cakap, antaranya Norway. Tapi cukai sangat tinggi. Saya lantas googled lagi dan menemui beberapa negara lain.

Boleh nak free uni education. Tapi, biarlah kaya dulu negara ni. Macam Singapore itu, pendapatan negara ada lebih, jadi setiap kelurga dapat $1000. Negara kita ni, belum lebih lagi, tapi gigih nak bagi RM500. Lepas tu cananglah 400 hari 400 malam kat tv suratkhabar segala. Tak pernah ker dengar; "Kalau tangan kanan memberi, biarlah tangan kiri tak tahu apa-apa".

Dan, perlulah rajin. Sekarang, pinjaman pun, tapi masih berfoya-foya dengan duit pinjaman. Kalu free, macam mana?

Saya pernah dengar penerangan daripada Pengerusi PTPTN waktu itu, Datuk Husni Hanadzlah. Dia cakap, orang kita yang berapi-api memperjuangkan pengecualian bayaran balik pinjaman bagi graduan kelas pertama. Tapi, yang dapat banyak pengecualian bukan orang kita. Perkara ini gagal memberikan motivasi kepada kaum kita untuk dapat ijazah kelas pertama.

Pada saya, sistem pemberian biasiswa kepada pelajar harus dikaji semula. Janganlah banyak sangat beri kepada orang yang terlebih mampu. Saya baru baca buku biografi Tun M. Masa dia study, dapat biasiswa. Duit makan dapat $25. Bila dapat tahu ayah dia kirim $10 setiap bulan, biasiswa dia berkurang jadi $15. Hoh. Kalau adek saya dah mengamuk sakan dah.

Kat tempat kerja saya tak kecoh pun hal ni. Sebab takde orang yang ada sangkut paut pun dengan ptptn. Sama ada mereka anak orang kaya, penerima biasiswa atau graduan ijazah pertama. Ya, yang terakhir itu yang paling banyak.

Sekian.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

1 comment:

KBH said...

"Tapi, yang dapat banyak pengecualian bukan orang kita."-sngat setuju...kebanyakkan org kita tidak suka muhasabah diri sendiri!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...