Friday, April 20, 2012

Menyebut Nama Tuhan

Menjadi seorang Muslim(ah) sejak dilahirkan dan berada di kalangan komuniti Muslim, telah menjadi tabiat dan ikutan kepada saya untuk menyebut nama Tuhan.


"Ya Allah Ya Tuhanku. Apa nak jadi dengan budak ini?!"


"Astagfirullahalazim. Apa kena dengan kamu ni? Kenapa kamu buat macam tu?"


Juga "MasyaAllah" dan "Allahuakbar". Selalu sebut. Selalu dengar. Dan, bagi saya, lebih banyak dengar jika terkejut akan sesuatu yang berlaku.


Sudah 2 tahun berada dalam komuniti half-non-muslim. Tapi, saya tetap sebut juga. "Ya Allah" dalam kebanyakan masa.


Lama-lama, LCY pun ikut bila saya sebut. Tepuk dahi saya.


Satu hari, ada ramai orang sedang buat kerja. Saya, LCY, PT, LT dan kak Aida ada di area yang sama. Saya tidak ingat apa yang berlaku sehingga saya cakap "Ya Allah". LCY pun sebut frasa sama. 


LCY tiba-tiba bercerita, kalau M akan sebut "O Rama", as she referred to Indian Dewa, saya pula akan sebut "Ya Allah". "PT dan LT akan sebut "OMG Jesus", kata LCY.


Tapi, kena marah dengan LT. LT cakap, kita tak boleh sebut nama Tuhan untuk perkara yang sia-sia. 


Erk.


LT berkata lagi, "Kan ada kan? Mosses Testament. Betul kan, Patrick?" "Yaaaaa" jawab PT 


Saya terus-terusan diam. Tak tahu nak react macam mana. 


Terus tweet nak kawan dengan orang yang belajar perbandingan agama. Even more, terus meluap-luap nak belajar sendiri bidang tu.


Benci tau, perasaan bila kita macam tak tahu ilmu agama yang kita anuti ini. Takdelah tak tahu lansung. Tapi, saat-saat begini buat macam...  urgh.


LT and PT adalah penganut Kristian yang sangat rapat dengan gereja. Walaupun mereka berlainan gereja, tapi mereka sering terlibat dalam aktiviti sukarelawan gereja masing-masing.


Ya, saya jawab, "Takde, tak pernah dengar" kepada soalan LT itu.


Salam Jumaat semua. 







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...