Thursday, May 19, 2011

.OfTheChineseFriends.

Saya tidak pernah sedar bahawa saya tidak pernah kawan dengan Chinese sampailah saya kerja sekarang. Dulu, masa kat universiti, saya fikir, saya sudah kawan, tapi semua itu hanyalah dipanggil berbincang dalam kumpulan. ;p

Dan, ia adalah satu pengalaman yang menyeronokkan. :)

Company tempat saya kerja ini, separuh Chinese, separuh Malay, tiada Indian. Dan, di makmal sekarang adalah 4 Chinese, 2 Malay. Itu situasi sekarang. Dulu-dulu, adalah ramai sikit Melayu. Sekarang ramai sudah pindah. 

Mula-mula masuk, memanglah agak terkejut. Ada satu kawan ini, dia tidak pandai dalam bahasa. Jangan kata bahasa Melayu atau Inggeris, bahasa Cina pun dia tak dapat A. Hehe. Kelakar tau bila tiba-tiba dia sedang cerita dengan khusyuk, dan tiba-tiba berhenti, sebab tak tahu perkataan. Jadi, cakap Cina kejap dengan kawan sebelah, untuk translate. Haha. Mula-mula dulu rasa macam, apakah??? Tapi, sekarang rasa cute giller. He even did it in a meeting. Owh, itu hanya satu orang kawan Cina ini, yang mana tak pandai bahasa. Kawan yang lain adalah pandai, jadi perlulah tolong dia translate, sama ada ke bahasa Melayu atau Inggeris.

Being me, selalulah ada word of the week, atau word of the month yang selalu saya ulang-ulang. Mula-mula masuk kerja, ramai pun pelik dengan perkataan yang saya guna. Gigih dan huru-hara adalah perkataan yang saya perkenalkan kepada mereka. Haha. Sekarang, mereka sudah pandai guna juga. 

Tiba-tiba menjadi cikgu bahasa Melayu di sini. Kononlah. Dan, perkataan paling susah pernah saya ajar adalah "berpeleseran". Kawan paling pandai pun tak tahu perkataan ini. Huhu. 

Saya juga adalah peminat tegar drama cina petang-petang itu. Ya, saya sudah nonton drama TVB itu sejak darjah 4 seingat saya. Saya juga masih nonton sekarang jika masih berkesempatan. Kalu tak sempat petang-petang, saya adalah nonton malam-malam punya series. Haha.

Ya, adalah seronok bila boleh borak-borak dengan budak Cina tentang drama Cina. Percayalah bahawa saya pernah bercita-cita mahu langan AOD jika saya langgan Astro di rumah sendiri nanti. ;p

Well, of course, satu perkara yang agak menjengkelkan adalah bila mereka cakap Cina to each other depan kita. Tapi, itu adalah perkara normal. Keselesaan bila bercakap antara satu sama lain. Setakat ini, saya belum rasa terbeban unuk belajar Mandarin. 

Selama ini, kita fikir kita telah kenal antara satu sama lain Tapi, rupa-rupanya kita hanya tahu sedikit sahaja. Terlalu banyak yang kita tidak tahu.

Walaupun banyak tidak tahu, yang penting saling menghormati. Maka, boleh hidup dengan aman. 

Sekian. 


2 comments:

ros said...

adakah LCY or PT gerangan org itu?

SITI said...

gerangan yang mana? yang tak pandai bahasa iu haruslah LCY. Haha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...