Friday, May 20, 2011

DNA Paternity Test

Sudah lama saya ingin menulis tentang perkara ini.

Dulu-dulu, masa kecil, jika saya menonton drama di TV, jika ada skrip yang mengandungi ujian DNA ini, pasti saya rasa tipu. Lebih-lebih lagi jika keputusan ujian itu ditukar. Pada saya, tidak semudah itu, wujudnya makmal ujian DNA di Malaysia, apatah lagi mahu ditukar keputusannya. Jadi, saya rasa skrip itu tipu. ;p

Namun, sekarang, saya adalah sedang bekerja di sebuah makmal yang menyediakan perkhidmatan ujian DNA ini. Ya, tak tipu. Tidaklah pernah saya mimpi begini. Walaupun bukan saya yang lakukan ujian itu, tapi saya sentiasa tahu bila ada sampel untuk ujian itu. Dan saya adalah berkawan baik dengan rakan sekerja yang menjalankan ujian ini.

Setiap kali ada sampel, kami tahu pasti ada cerita di sebaliknya. Mana mungkin satu keluarga normal mempunyai keraguan tentang paterniti seorang anak. 

Saya dengar cerita, pada masa lalu, makmal ini menerima sampel daripada walk-in individu. Tapi, sekarang sudah tidak lagi. Kami lebih prefer individu tersebut melalui mana-mana doktor perubatan.

Peningkatan sampel untuk ujian ini juga amat menggerunkan urat kepala saya. Sampel paterniti ini pernah kami terima daripada amniotic fluid, iaitu bayi itu belum dilahirkan pun! Apa sahaja cerita mereka. *sigh*

Saya juga pernah menjawab panggilan telefon daripada sebuah klinik, bertanya tentang ujian ini. Tapi, yang peningnya, doktor itu sangat ramah bercerita. Kerisauan pesakitnya adalah tentang mahram! Pastinya pesakit itu seorang muslim. *sigh again*

Owh, pesakit adalah bukan sahaja dari bandar-bandar besar, dari kampung juga kita terima. Seriously.

Saya hanya harap tidaklah ada orang yang saya kenali menghantar sampel untuk ujian ini. Hantarlah sampel untuk ujian lain. Nanti saya sangat susah hati.

Serius risau.

Sekian. 

2 comments:

KBH said...

Akhir zaman memang begini kot...

Unknown said...

skrg 2017 boleh walk in lg x??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...