Saturday, August 14, 2010

Pertama di Ramadan Ini

Sudah masuk hari kelima kita berpuasa untuk tahun 1431 ini. Belum lewat lagi sekiranya saya ingin mengucapkan selamat beribadah dalam bulan Ramadan ini. 

Saya telah melalui beberapa perkara pertama sejak menyambut Ramadan kali ini.

Ini adalah Ramadan pertama saya sebagai seorang yang sudah bekerja. Ya, Pegawai Makmal. :p

Saya mulakan Ramadan tahun ini dengan solat Terawih di masjid Seksyen 9, Bandar Baru Bangi. Pertama kali terawih di masjid ini, namun bukan pertama kali ke masjid ini. Saya pernah menyambut awal muharram, membaca doa akhir dan awal tahun di masjid ini beberapa tahun yang lalu. Malam itu,  saya tiba lewat, susah benar mencari parking. Masjid sudah penuh. Mujurlah ada ruang atas untuk muslimat. 

Keesokkan harinya, saya diserang demam, sakit tekak dan selsema, iaitu pada hari pertama Ramadan. Ini kali pertama Ramadan saya diuji dengan masalah kesihatan. Sehingga hari ini saya belum benar-benar pulih. Hidung saya rasa tersumbat lagi. Semoga sakit ini dapat mencuci dosa.

Juga, pada ramadan kali ini, pertama kali saya telah dapat melihat janin bayi berusia 3 bulan. Kami terima sampel pada ramadan kedua yang lalu. Sedang sibuk berita tentang pembuangan bayi dan janin, tiba-tiba, saya dapat melihat sendiri "manusia kecil" ini. Ia terlalu kecil, lebih kecil dari tapak tangan saya,  tapi cukup sifatnya. Jangan salah sangka pula, sampel yang kami terima ini ada cacatnya, dan kami di pihak makmal kurang mengetahui ceritanya. Yang kami tahu, kami perlu menyiasat apakah punca kecacatannya, supaya ia dapat dielakkan daripada berlaku pada progeni akan datang.

Semoga kita sentiasa diberi kesempatan oleh Allah untuk memperbanyakkan ibadat pada bulan Ramadan ini.

Sekian. :) 

1 comment:

KHBH said...

selamat menymbut bulan ramadhan...Semoga dapat berama dengan penuh keberkatan..InsyaAllah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...