Tuesday, June 08, 2010

Suka

Saya suka awak, tapi tak semestinya awak suka saya.

Dalam bermasyarakat, kita tidak boleh lari daripada perasaan suka dan tidak suka akan seseorang. Boleh saja, mula2 suka, lama2 kenal tak suka. Boleh juga mula2 tak suka, lepas dua hari kenal jadi suka pula.

Sepanjang hidup yang telah diberikan Tuhan ini, saya juga tidak boleh lari daripada perasaan ini. Saya tidak suka kepada orang yang berbuat jahat. Saya suka kepada orang yang berbuat baik.

Saya pernah tidak disukai orang secara tidak tentu hala. Tidak disukai hanya kerana saya anak cikgu di sekolah tempat saya belajar. Saya tidak disukai selepas mendapat nombor satu di kelas walhal saya budak baru di situ. Ketika itu, saya rasa tidak perlulah saya dapat nombor satu pun, janji saya boleh dapat kawan saya semula. Sedih betul saya ketika itu. Saya sanggup dapat nombor dua pun. Nombor tiga pun tidak mengapa.

Saya juga pernah tidak disukai hanya kerana saya anak saudara seorang menteri. Saya tak buat apa2 pun kepada orang itu. Tapi, bila dia tahu saya anak sedara pakngah, terus orang itu tidak suka saya. Saya rasa ia tidak logik akal sungguh. Saya rasa pakcik saya tidak pernah buat onar kepada dia. Saya juga tidak pernah berbuat apa2 kepada dia. Tapi, itulah manusia, boleh sahaja tidak suka tiba2.

Saya juga pernah tidak disukai kerana saya budak sarjana. Walhal, saya tidak berbuat apa2 pun. Walhal, perkara sarajana saya iu, tidak ada kena mengena dengan dia pun. Bukannya, saya budak sarjana, dia tidak boleh jadi budak sarjana juga. Pelik betul.

Suka atau tidak suka seseorang kepada kita adalah hak mereka. Kita hanya pelu menjadi baik. Berdoa supaya Tuhan menghiasi diri kita dengan sifat mahmudah iaitu sifat2 yang baik, dan menjauhkan diri kita daripada sifat2 mazmumah iaitu sifat2 yang tidak baik. Maka, kebarangkalian orang akan senang dengan kita akan menjadi lebih tinggi.

Perasaan tidak suka seseorang kepada kebahagian dan kesenangan orang lain adalah hadir bersama perasaan dengki dan busuk hati. Manusia sebegini sangat amat cenderung untuk memikirkan apa yang orang lain ada, tanpa melihat apa yang Tuhan telah kurniakan kepada mereka. Sepertinya, Tuhan tidak memberi apa2 kepada dia. Mereka ini akan lalai dan tidak bersyukur malah merasa Tuhan telah tidak adil kepada dia.

Sebelum pulang tadi, bos telah panggil saya dan berbicara tentang suka ini. Itu sebab saya tulis perkara ini. Saya hanya senyum saja dan terus berlalu pulang. Bos is always right, kan? Huhu.

Kita sebagai manusia tidak akan pernah dapat membuat semua orang suka pada kita. Pasti ada satu orang yang tidak suka pada kita dengan tiba2. 

Sekian. Havva good day, people.

5 comments:

Anonymous said...

put a link of this entry in facebook, please. there's so many 'black hearted' people there. :)

KHBH said...

sabar. Kita manusia biasa tidak boleh melarang antara "suka" atau "tidak suka" ini. Jika apa yg kita buat itu betul, rasanya terpulanglah pada mereka yg lain samada mahu suka atau tidak...yg penting, diri sendiri happy.

SITI said...

anon: haha. ok, will do.

KHBH: ya, sabar itu sentiasa perlu.

tunang abun said...

i am in the middle of tidak suke to my own department..but i promissed myself try to survive..

aku sangat tahu mereka mengumpat aku dalam bahasa ibunda mereka..

errghhh..benci..benci...

owh...aku sangat suka tunang aku skang!hehe~

SITI said...

tunang abun;

haha, jangan benci2. opis mana2, sama saja.

Kau haruslah suka tunang kau, mana boleh suka tunang orang lain. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...