Sunday, June 06, 2010

Rachel Corrie & Ariel Sharon

Mahu tulis supaya ingat.

Setelah mengetahui kapal MV Rachel Corrie itu diberi nama sempena nama seseorang, saya telah google. Maka, tahulah saya hebatnya Rachel itu. http://en.wikipedia.org/wiki/Rachel_Corrie

Rachel seorang gadis dari Amerika. Bila masuk universiti, Rachel terlibat dalam kegiatan sukarelawan. Dia suka buat kerja2 sebegitu. Dia ambil cuti setahun untuk ke Palestin. Di sana, dia telah bertindak menjadi human shield, kerana bulldozer Israel mahu memusnahkan rumah seorang ahli farmasi Palestin. Rachel mari dilanggar bulldozer. Israel kata, bulldozernya tidak nampak atau dengar Rachel ada di situ. Rachel mati pada umur 23 tahun.

Sedih betul cerita Rachel. http://www.rachelcorrie.org/

Kemudian, saya google pula tentang Ariel Sharon. Seingat saya, dia adalah pemimpin Israel sezaman dengan pemerintahan Bush. Tahu sajalah kesialan mereka jika sudah bersekongkol. Setahu saya, dia sedang koma akibat pendarahan dalam otak. Saya cuma ingin pastikan koma lagi atau sudah matikah dia. Wikipedia tulis dia masih koma. Sudah hampir 5 tahun dia koma. Ususnya juga sudah tiada. Dalam kepala saya, Ariel ini berperut buncit ke depan. Tapi, wikipedia tulis, berat Ariel sekarang sekitar 50 kg.

Ariel lebih ringan daripada saya sekarang. Huh. http://en.wikipedia.org/wiki/Ariel_Sharon

Sekian.

2 comments:

eMa said...

lame aku meninggalkan setitis rase ini..
mengapa ntah...

btw, nice input..aku pon tertanye2 name rachel corrie?

hurmm..

SITI said...

sedih betul siter budak tu. aku hanya terkenang, umur aku 23, kita adalah berfoya2 buat dinner. huhu. rachel dah pegi palestin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...