Thursday, June 03, 2010

Perang dengan Israel

Saya mulakan entri ini dengan ucapan maaf kerana ketika orang lain sibuk mengutuk serangan Israel, saya telah mengepos video YouTube pula. Bukan apa, sudah terlalu lama saya mencari lagu itu, maka riang di hati tidak tertahan-tahan lagi.

Ketika mengetahui konvoi LifeLine4Gaza ini, saya sangat kagum. Melihatkan khabar bahawa penduduk Palestin juga seperti menunggu2 kedatangan penduduk dunia, saya rasa syahdu. Mereka menyiapkan pelabuhan yang telah lama ditinggalkan supaya kapal2 itu dapat berlabuh.

Namun, hadis di bawah ini sentiasa terngiang-ngiang di kotak fikiran saya;

"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya; 'Wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya.' kecuali pokok Gharqad (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi" - dari Abu Hurairah, diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim & al-Tirmidzi.

Dan, apabila kapal itu diserang, saya juga ternanti2 khabar rakyat Malaysia, terutamanya nasib dua orang wartawan itu.

"Yang pergi itu wartawan. Kalu yang pergi itu askar, haruslah perang", bisik hati saya.

Namun, seperti kata wartawan dari yang dua orang itu, kejadian ini akan membuka mata dunia terhadap kekejaman Israel dan penderitaan Palestin selama ini.

Perang itu pasti, kerana ada dalam hadis. Maka, apakah ini titik permulaannya? Maka, apakah ini satu lagi tanda? Maka? -soalan2 di benak fikiran saya-

Al-Fatihah buat yang terkorban di kapal pertama itu. Sekian.

2 comments:

KHBH said...

Semoga mereka dilindungiNya.

SITI said...

Hanya Allah yang tahu yang terbaik buat mereka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...