Saturday, June 19, 2010

Cawan Dunia

Saya bukanlah orang yang layak mahu berbicara tentang hal ini. Tetapi, kerana ada yang mahu saya tulis tentang hal ini berdasarkan coretan entri sebelum ini, maka saya berusaha tulis. Huhu. Jangan gelak.

Terma "Cawan Dunia" ini saya jumpa di blog enchek Faisal Tehrani. Tak dapat "tangkap" lagi? It is direct translation from World Cup. :p

Permainan bola sepak ini memang sudah sangat terkenal sejak bila ntah. Saya mula mengenali adanya hal Cawan Dunia ini ketika saya di sekolah menengah. Pada satu malam, ada sekumpulan kakak2 senior mahu stay up kerana mahu nonton bola. Malah, ada antara mereka mengecat muka mereka dengan warna putih dan hijau. Saya tidak pasti warna negara mana yang mereka cat itu. Tapi, memang mereka bising malam itu. Naseblah warden malam itu sporting.

Sebagai perempuan, saya tidaklah terlalu mengikuti perkembangan permainan bola sepak. Sekali sekala ada juga saya nonton. Kenal juga saya beberapa pemain tempatan mahupun antarabangsa terutama yang kacak. Abah saya juga tidaklah sangat nonton. Cuma adek lelaki saya saja yang nonton those EPL games. 

Satu perkara ketika saya nonton bola sepak ialah saya pasti akan gelak besar apabila melihat gelagat goalkeeper. Saya sebenarnya adalah merasa kasehan melihat goalkeeper. Walaupun mereka adalah satu2nya pemain yang boleh menyentuh bola dengan tangan, tetapi cara mereka bermain adalah ekstrem. Mereka perlu menjatuhkan badan sendiri untuk menangkap bola. Saket sungguh. Terjatuh pun saket. Jadi, jika jatuhkan badan sendiri berulang2 kali, bukankah saket dan saket dan saket lagi? 

Saya juga merasakan bahwa penjaga gol adalah pekerjaan yang sangat mempunyai kadar rembesan andrenalin yang tinggi. Menjadi penonton pun sudah berdebar2 jika melihat bola itu sudah menghampiri gawang, apatah lagi si penjaga gol. Lagi2 pula jika sepakan penalti. Saya kira di situlah rembesan adrenalin tahap tinggi. Adalah berdebar2, ok?

Cawan Dunia menghimpunkan kumpulan pasukan bola sepak terbaik di dunia. Saya kira ia telah menambahkan maklumat geografi saya kerana tahun ini saya telah mengenali dan mengetahui lokasi negara2 ini, antaranya Algeria dan Slovenia. Cawan Dunia nampaknya telah dapat menemukan pasukan2 dari negara2 maju dan negara2 yang tidak maju. Huhu. Bukankah ia satu bentuk kesatuan?

Tahun ini, setakat ini, perlawanan adalah banyak yang mengejutkan. Saya tengok seratus ribu kali rakaman gol Amerika ketika menentang England. Hahahahahaha. Poor the goalie, kan? Hahahahahaha. 

Saya sangat suka video clip rasmi Waka Waka (This Time for Africa). Shakira sangat chanteks dalam video itu. Like, glowing. Ya, lagu itu juga sangat girang. :)

Mahu teka sapa menang? Saya rasa Argentina dan Uruguay  akan ke finale tahun ini.

Sekian. :P

5 comments:

Merah Silu said...

hahaha...sori la cik tim sbb tergelak skit..papepun mcm slalu trime kaseh sbb penuhi permintaan hamba..

SITI said...

haha. aku pun gelak bila baca, haruslah kamu gelak juga. haha.

sama-sama kaseh.

KHBH said...

Argentina mungkin ia...tapi kalau uruguay...mungkin tidak...

eMa said...

Argentina rules~!hehe

owh..tunang sekarang adalah keeper for futsal..sangat mendebarkan mmg..ko faham tak? sblm ni tgk as penonton biase pun debar..pastu bile tunang sndr keeper rase nk tercabut jantung bile bola laju..pastu rase nak patah rusuk bile die berusaha save the goal..huhu sangat! -_-'

SITI said...

KHBH;

Haha, we'll see.

Ema;

wah, en. tunang kamu jadi keeper rupanya. haruslah adrenalin selalu tinggi. heh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...