Tuesday, May 04, 2010

Eyjafjallajokull

Dari sini.

Mahu menulis tentang si dia ini kerana hari ini terdengar berita tentang dia lagi di radio. Tapi, musykil tiada cerita si dia ini di dalam surat khabar atas talian (online). Mengapakah?

Si dia ini, sejak kebelakangan ini sering disebut2. Walau betul, walau salah, ia tetap disebut. Mula2, saya hanya terdengar2 sahaja tentang cerita si dia ini, tapi pada satu hari saya telah menonton berita tentangnya.

Saya menjadi kagum. Menjadi terlalu kagum. Lantas saya terus mahu mengenali si dia ini. Yalah, tak kenal maka tak cinta, kan?

Petama-tamanya, haruslah perlu mengetahui cara menyebut nama si dia ini dengan betul. Lalu berjumpa dengan website di bawah ini. Rupa2nya, hampir seantero dunia tidak tahu bagaimana ingin menyebut nama si dia ini. Orang yang tahu bercakap bahasa Icelandic ini hanya beberapa ribu orang sahaja.




Saya terus mencari maklumat tentang si dia ini. Gambar2 yang di rakamkan semakin menakjubkan.

Cerita tentang si dia ini kemudian tertulis di media2 cetak. Tentang rakyat Malaysia yang tertindas. Yalah, menunggu sesuatu yang tidak pasti. Dan, rupa2nya, mereka di sana amat panik kerana ada cerita2 yang kurang sedap didengar, lantas ramai yang mencari jalan melarikan diri tidak kira dengan apa cara sekalipun. Dengar cerita, kerana si dia ini aktif, ia akan menjadikan kawannya di sebelah, Katla akan aktif. Dan, kawannya di sebelah itu adalah lebih besar daripada dia. Maka, haruslah debu2 itu akan lebih jauh, berkilo2meter lagi di ruang udara.

Bayangan kiamat juga ternampak dengan letusan si dia ini. Saya baru tahu adanya volcano di bawah glacier. Glacier yang berada di atas si dia ini adalah ice tip sahaja. Maksudnya, glacier yang kecil sahaja. Jadi, jika volcano yang lebih besar itu meletus? 

Hari ini, saya dengar berita tadi, si dia ini masih aktif, mengeluarkan debu2 hitam. Beberapa laluan udara ditutup, tetapi tidaklah segamat beberapa minggu yang lalu. Agak2nya meletuskah kawan si dia ini dalam masa terdekat ini?

Tiba2 saya rasa macam nak pegi Iceland.

Sekian. 

5 comments:

KHBH said...

posting yg menarik lebih2 kepada orang yg malas nak google seperti saya.

SITI said...

KHBH;

siapa saja kamu ini. Terima kasih kerana sudi membaca juga mengomen.

Jom pegi Iceland.

KHBH said...

tak apa. Cik Siti pegi dulu...lagi jelas ceritanya nanti...

SITI said...

Baiklah. Nanti saya tulis ceritanya di sini.

Betul tak mahu ikut?

KHBH said...

Haha..takut enjin kapal terbang mati tiba2....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...