Tuesday, March 23, 2010

Pensyarah

Semalam pegi LPPKN. Ada jumpa dengan En. Y*usri. Borak2 sket pasal keje.

Dua kali enchek tersebut tanya, awak tak minat jadi pensyarah? Awak tak nak jadi pensyarah ker?

Kepada enchek tersebut, saya jawab; "Kalu nak jadi pensyarah kene ada PhD. Kalu mohon skrang pun, kene bersedia nak sambung blaja semula, sebab musti kene sambung buat PhD dalam setahun dua ni. Kejelah dulu kot, carik pengalaman."

Enchek itu menjawab; "saya pun fikir begitu juga. Nak keje dulu nak carik pengalaman. Tapi, lama2, tak sambung2 pun blaja."

Saya kira2, saya belum benar2 berminat untuk menjadi pensyarah. Saya bukan takut nak mengajar, saya cuma takut saya akan membenci budak2 nakkal. Sebab saya dulu agak nakkal. Suka betul tidur, tertidur atau tidur2 ayam dalam kelas. Juga selalu datang lewat. Homework pun pernah meniru. Huhu. Bolehkah saya berdepan dengan kanak2 begini?

Walaupun ahli keluarga saya tiada yang menjadi pensyarah, tetapi ramai yang menjadi guru. Arwah datuk saya dan ibu saya guru besar. Dua orang makcik saya juga seorang guru. Ada pakcik saya menjadi Pengetua. Jadi, saya kira bakat mengajar itu adalah mengalir sket2 dalam diri saya ini. Hehe.

Kalu menjadi pensyarah, saya juga tidak akan terlepas daripada terus2an membuat kajian. Itu adalah pasti.

Ok, kawan2, saper rasa saya patut jadi pensayarah, sila angkat tangan! Keputusan di tangan anda. Haha.

Havva good day, people.

4 comments:

Afzan Aini said...

tak yah la jadi pensyarah.. jadilah saintis.

SITI said...

kalu jadik pensyarah pun jadi saintis juga.

Gigih pulak mahu jadik dua2. Haha.

eMa said...

eherm!

audi kata " tim kawan awk tu, kalau bercakap tak berhenti..tapi..bagus..penyampaian die menarik..buat org nak tau lagi dan lagi.."

aku pun rase sebegitu..bette jd pensyarah..mcm work for ur own gak!
u know..rather than work for others

SITI said...

mende yg aku cakap dn dia tu aku dah ckp banyak kali. cuma repeat jer. jadi sume mende dah ada dalam kepala. naseblah aku tak satu kete ngan korang. kau tanya asyuk citer apa aku citer sepanjang jalan. haha.

cuba kene soal dgn dr. wong. terkulat2 layu aku nak menjawab. serious, tak kluar perkataan. haha.

keje dululah sekejap lagi dgn dr. wong.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...