Wednesday, March 24, 2010

Amniotic Fluid Culture

Pertama kali saya menulils blog dari komputer di tempat kerja.,di makmal baru ini. Dan, saya adalah sedang bersedih2an. I blame the hormones. *sigh*

Saya di sini sedang berusaha untuk setup satu lab untuk amniotic fluid karyotyping. Dengan baca buku and do some research, i manage to get the chromosome, last month. Setelah beberapa slide, saya hanya ada sedikit masalah di final stage, iaitu part banding the chromosome. Dah dua kali saya pergi lppkn untuk belajar. Timing untuk banding ini memang berbeza sket, depends on the tissue and several things yang lain. Isnin yang lalu saya sudah semakin mendekati untuk dapat banding yang chanteks. Maka, saya semakin bersemangat untuk culture dan harvest, supaya boleh buat banding and see all the chromosomes.

Mencerap sel pada amniotic fluid (AF) ini memberi satu rasa yng indah. Sel2 itu sangat2 chanteks. Saya rasa macam nak tunjuk ramai orang betapa sel2 itu growth dengan chanteksnyer. Huh. Saya pernah cakap dengan kawan saya, seperti berada di dunia lain. Mencerap amniocytes ini membuatkan saya mahu pregnant dan culture AF sendiri. Huhu.

Hari ini saya harvest 10 coverslips. Saya mencerap sambil tunggu masa2 tertentu. Expect to see the chromosome slowly keluar dari nukleus. Tapi, makin banyak saya lihat saya makin rasa sangat sedih. Sangat kurang kromosom yang muncul.

Saya rasa sedih. Saya baca several papers lagi, dan ternyata saya ada buat silap. Satu solution tu ada lifetimenya, which is only one week. Saya dah simpan solution tu more than two weeks. Oh, i'm crying like babies. Sel adalah sangat banyak dan sangat chanteks, yet tak dapat kromosom yang chanteks.

Ok, hormones are naughty. Oh, i cannot stop crying.

Sangat sedeh, ok. Sangat.

4 comments:

amiza said...

tim, cepat2 kawin, then bole pregnant and more exploration on AF

SITI said...

ya, cepat2. tapi, kalu kawen, sudah banyak mahu explore mende lain. haha.

disputed lamb said...

kau ni aneh, dowh

SITI said...

*blame the hormones*

miss you.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...