Monday, September 07, 2009

Sampul Duit Raya

Saya mahu beritahu, saya suka kumpul sampul duit raya. Kecik2 dulu, saya akan simpan semua sampul duit raya yang saya dapat. Dulu2, ada yang bagi duit raya takde sampul. Tapi, lama2 ia sudah jadi trend. Saya suka kumpul sebab saya rasa ia chanteks. Dan, saya ingin menghargai jerih payah orang yang design sampul itu.

Bila masuk asrama, saya bgtau kawan2 saya suka kumpul sampul duit raya. Maka, di satu bulan hari raya, selepas pulang cuti berhari raya, Fatin telah beri saya semua sampul duit raya yang dia dapat. Saya sangat gembira.

Apabila sudah membesar, sudah kurang orang mahu beri duit raya kepada saya. Maka, selain daripada duit raya saya berkurang, sampul duit raya yang saya suka kumpul juga berkurangan.

Apabila semakin berumur juga, sudah pandai jalan2 sendiri. Saya lihat, sampul duit raya tahun baru cina juga sangat chanteks. Jika sampul duit raya aidilfitri selalunya berwarna hijau, warna merah sampul duit raya tahun baru cina sangatlah menawan hati.

Jadi, saya juga mula mengumpul sampul duit raya tahun baru cina. Saya collect di shopping mall. Dulu2, tak susah juga untuk mendapatkannya. Seingat saya, hanya perlu belanja RM10 untuk mendapatkan sepeket sampul duit raya. Tapi, zaman sekarang kene belanja sekurang2nya RM100 untuk menebus sepeket sampul duit raya.

Pada tahun baru cina yang lalu, saya dan adek saya telah berjalan2 di beberapa shopping mall. Saya dan telah dilayan oleh adek saya, telah membuat keje gila. Kami mengorat satu kakak melayu yang nampak sangat banyak shopping di mivalley sdg duduk. Kami mintak pinjam resit utk tebus sampul duit raya. Midvalley pada tahun ini buat sampul duit raya jenis kain dan ia buatan tangan. Saya berjaya dapat 2 peket. Banyak betul kakak tu berbelanja. Kemudian, dalam perjalanan pulang, kami mengorat satu family di pintu The Gardens. Kami berjaya tebus sepeket sampul duit raya bewarna merah jambu yang sangat sweet. Di KLCC, kami suruh kawan kami yang bekerja di Ombak KLCC unuk reprint resit. Kami bukan sahaja dapat sampul duit raya malah dapat free gift yang menawan. Terima kasih kepada kawan kami yang reprint resit untuksampul duit raya yang besar nilainya. :)



Pada raya tahun kali ini, adek saya tidak mahu melayan saya membuat keje giller itu lagi. Tapi, minggu lepas, kami ke midvalley. Kami shopping lebih seratus ringit, maka kami dapat menebus sendiri sampul duit raya. Kemudian, adek saya berbelanja di Jusco, abang Jusco bagi kami 20 peket hanya untuk perbelanjaan RM20. Haha. Kami tak mengorat pun. Seriously. Di Sogo, saya hanya senyum pada budak jaga kaunter, dia bagi saya 10 peket sampul duit raya sogo yang chanteks itu, tanpa berbelanja apa2.


Saya sudah lihat iklan raya semua shopping mall utama di KL sini. Tidaklah saya dapat pergi semua.

Jadi, di blog ini, saya mahu merayu pada rakan2 semua, sudi2kanlah memberi saya sampul duit raya. Tidak keysahlah jika sudah digunapakai. Tolonglah tebus di tempat di mana kamu berbelanja sakan untuk raya ini. Kalu kamu juga mengumpul sampul berwarna warni ini, kita boleh sama2 tukar. Saya boleh beri kamu sampul duit raya sogo jika kamu dapatkan sampul raya The Gardens. Saya juga mahukan sampl metrojaya. Setiap tahun, sampul mereka sangat memikat hati. Seriously!

Dan, owh, sampul duit raya Lovely Lace sangatlah menawan hati. Saya belum dapat lagi. Silalah berbelanja RM80 untuk saya dapatkannya. Please........

*sila email saya untuk mendapat alamat utk mengepos sampul duit raya kamu. Hehe.

Sekian.

8 comments:

eMa said...

banyak je yang kau kumpul tim..

seperti kau mengumpul plastik dan melipatnye dengan kemas..

kau juga pengumpul air kotak susu dutch lady..

honey..

paper klip

huhuhuhu..

SITI said...

ema: plastik itu untuk kegunaan masa akan dtg. aku akan memblog ttg itu nanti.

susu dan honey aku makan lah, bukan kumpul.

paper klip juga untuk kegunaan. memilih yang riang supaya pembelajaran menjadi lebih menarik.

najat said...

lawanya kak..
tahun ni kena berisi sampul tuh...
huhu..
nak yg gardennyer..

SITI said...

najat;

hoho, belum lagi. next year baru berisi.

Tak bolehlah the gardens itu. Akak bg kamu jusco yang melambak2 itu. Hehe. Shopping kat parkson aritu tak redeem ker?

ultimatecass said...

ang pao packet dekat wondermilk sangat cantik! sangat! last year, beli cupcakes dapat. this year tak tau. tapi dia jual juga if nak beli.

Afzan Aini said...

aku baru dapat yg carefour punye. x lawa pon.. Biasenye yang bank-bank punye cantik2 jugak. aku x kisah sgt design nye, cumenye skang nih nk kene kumpul sampul nih utk bagi angpow raye nanti.. huhu..

SITI said...

atie: mahu!!!

afzan: aku tak perasan aku ada ker tak yg carefournyer. haah, bank nyer byk yg chanteks. suka maybank tahun lepas. sweet and simple dan warna kuning! hehe.

♥cikmOt♥ said...

salam...saya pun pengumpul sampul duit raya jugak...salam kenal ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...