Monday, September 14, 2009

Corat-coret Ramadan 2009

Ramadan tahun ini sudah hampir berakhir. Sedih.

Paling seronok tahun ini sebab dapat solat terawikh di Masjid Jamek Kg Baru. Pegi jalan kaki. Seronok bila dapat duduk saf depan. Makcik2 yg kat depan tu bukak Quran untuk sama2 semak bacaan imam. Bila dah dapat sekali duk depan, hari2 esoknya, saya datang cepat2 sebab nak solat saf depan sejak dari solat isyak lagi. Seronok saya rasa. Buat 20 rakaat pun tak sedar. Ada satu peristiwa lucu yet terharu berlaku. Satu hari, saya pun ambil Quran sendiri untu semak bacaan imam. Makcik sebelah saya nak beri sepit (mereka sepit pages Quran supaya tak terbang2 dek angin kipas); tapi sepit tu tercabut pulak besinya. Saya pun tindih dengan kunci sahaja. Tapi, terbang2 jugak muka surat tu, tak dapat saya lihat. Sebelum mula rakaat berikutnya, makcik lagi sebelah minta sepit baju yg rosak tu, dengan cepatnya dia betulkan. Dapatlah saya guna. Tapi, saya risau page lagi satu. Sedang saya ingin membetulkan, jemaah sudah mula solat. Tiba2, ada benda macam dibaling ke arah saya. Terkejut sungguh saya. Saya lihat, sepit baju. Saya pandang ke arah dari mana ia datang. Satu makcik, selang 6 orang dari saya senyum kepada saya. Owh, semasa itu saya sangat rasa kasih sayang Tuhan. Allah, Maha Pengasih, Maha Penyayang kepada hamba2-Nya.

Berikut antara aktiviti2 lagha yang dilakukan di bulan mulia ini.

1. Bershopping di Midvalley. Saya perlu beli kasut skulah. Dengan adek2. Tapi, tak iftar bersama pun. Adek2 ada gathering skulah mereka. Saya buka Subway on that day. Hehe.


2. Berbuka puasa buffet di Hale's Kitchen. Datuk bagi kami2 free voucher. Dapatlah kami makan free. Baik sungguh dia. Kami solat dulu sebelum turun makan. Masa kami datang, kami lihat dewan makan itu dipenuhi dengan budak2 tahfiz. Makanan sedap wpun tak banyak. Suka betul dapat buat ABC sendiri. Baru saya sedar, saya sangat suka salted nuts diletak banyak2 dalam ABC saya. Yummy! Owh, kami makan sampai jam 9. Kami adalah tetamu terakhir yang keluar. Huhu.


3. Gee bawak saya dan Sha ke One Utama untuk iftar bersama. Mereka gelakkan saya sebab tak penah pegi OU. Ya, takde orang mahu bawak saya. Tapi, saya sukalah OU ini. Lepas ni, bolehlah saya pegi. Pagi sorang2 pun takpe. Penah jer pegi Midvalley tu sorang2, kan. Mcm kata Gee, Midvalley sangat penuh dengan manusia. OU ini ada sedikit kuranglah. Kami makan di Old Asia. Penat betul gelak2 that nite.


Itulah corat-coret yang berlaku dalam Ramadan kali ini. Selamat tinggal Ramadan. Semuga tahun depan berjumpa lagi. InsyaAllah.

Sekian.

8 comments:

En Kid said...

Salam akhir Ramadhan.
Aku susun sepuluh jari cantikku memohon ampun dan maaf atas tiap salah dan silapku..andai ada yang perlu aku tebus..nyatakan caranya ya..

Selamat Hari Raya Tim..smg panjang umur, bisa ketemu di Gala nanti..insya Allah..

SITI said...

Ya, jari kau chanteks.

ultimatecass said...

aduh pegi OU tak ajak!

SITI said...

atie, kitorang takde no tepon kau. hehe.

ultimatecass said...

Okay, aku bagi di Facebook.

SITI said...

Ok. Nanti apa2 call. nak ajak pegi mana2 pun takpe. ajak makan eskrem je pun boleh. hehe.

Afzan Aini said...

ala, x dapat join korg gi OU.. ade kecemasan.. Affan masuk ward.. nih pon skang kat ward lagi jage die. huhu.

SITI said...

afzan;
takpe2. nanti kita kuar sama2.
semuga anak kamu sehat sejahtera hendaknyer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...