Tuesday, August 18, 2009

Penyepit, Sudu, Garfu dan Tangan

Saya telah menonton program kartun Atasinchi pada minggu lalu. Haha. Entah kenapa saya lagi suka kartun ini daripada Doraemon. Mungkin kerana ia lebih nampak real, memaparkan kehidupan sebenar dengan cara komedi.

Apa yang menarik minat saya tentang minggu lepas ialah tentang cara makan mereka. Anak perempuan keluarga ini, kelam kabut pergi ke sekolah. Lalu, dia membawa bekal makanannya tanpa membawa penyepit atau chopstick.

Dia sangat lapar kerana tidak bersarapan. Tiba waktu rehat, dia sangat panik kerana tidak membawa penyepit. Kawan2 dia suruh dia pinjam dengan che'gu. Tapi, dia tidak mahu sebab dah penah kene marah dengan che'gu akibat selalu sangat tertinggal penyepit. Jadi, dia menunggu kawan2 dia habis makan, untuk dia pinjam penyepit mereka. Maka, kawan2 dia pun makan laju2 sebab kesiankan kawan mereka yang satu ini.

KESIAN, KAN? Hehe.



Betapa flexiblenyer kita yang reti makan dengan tangan ni. Kalu kita orang Melayu, sebutlah mahu makan pakai apa pun. Makan pakai tangan guna 3 jari? 5 jari? Semua pun boleh. Bagi sudu garfu. Bagi pisau dan garfu. Sekarang pun, ramai sudah belajar makan gune chopstick ini. Saya mula makan pakai penyepit masa kat asrama sekolah. Yus bagi penyepit, makan mee segera. Huhu.

Setelah menonton cerita itu, saya merasa mereka macam rugi, tak reti makan nasi guna tangan. Haha.

Selepas menonton juga, baru saya sedar, patutlah kita semakin ramai yang mati sebab terlebih makan. Huhu.

Sekian.

5 comments:

ultimatecass said...

Suka chopsticks. lama sudah tak makan guna tangan aja sebab walau basuh macam mana pun, mata tetap pedih bila nak pakai/remove contact lenses.

Marliza Radzi said...

alaa tak suka Atasinchi!

mungkin sebab tak pernah beri dia peluang sebab rasa ada persamaan dengan Doraemon pujaan hati. heh.

SITI said...

atie;
owh, kalu makan mende pedas2, lagilah pedih mata kau nanti. kalu makan roti je, kau bleh pegang lens kau. hehe.

kak Yanti;
kite rasa citer Kiteretsu yang ada persamaan dengan Doraemon. Citer Atasinchi ni macam takde persamaan pun.

eMa said...

Ahahhaa..suke juga Atasinchi ni..mak aku pun suke..

kak yanti..ye, atasinchi tade persamaan ngan doraemon..ke saye yang tak perasan?

SITI said...

ema;
suker, kan? Farid sangat marah aku suka katun ni. "Macam budak kecik". Aku like, lantaklah. Haha.

Ya, seingat aku tiada persamaan dengan Doraemon itu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...