Friday, August 21, 2009

Satu Jenayah

Ya, ada perkara yang telah berlaku pada saya sebelum menjelang Ramadhan kali ini.

Saya tidak mahu bercerita tentang perkara itu. Saya cuma mahu mencoret sesuatu tentang laporan polis yang saya buat.

Saya memang suka terpengaruh dengan cerita TV. Dan, antara cerita TV yang saya suka tgk ialah Greys anatomy dan CSI tak kiralah kat Vegas, Miami atau New York.

Saya mahu membuat laporan untuk masuk dalam statistik. Saya tahu, kalu saya mahukan barang2 saya dijumpai, macam kelakar. Mak saya pun cakap, kita report polis, kebaikan orang lain.Namun begitu, saya masih mengharap bawaha polis nanti, akan buat kerja macam polis dalam kerja csi yang saya tonton. Ambil gambar, ambil cap jari dan cari padanan. Jadi, saya pun pergilah ke balai dalam keadaan langit membasahkan bumi.

Selesai memberitahu polis, polis perempuan itu pun mengarangkan cerita saya. Dia suruh saya semak. Saya pun semak. Tapi, sebelum itu, dia tanya; "Nak buat report ni, untuk insurans ker?"

Saya like; "Apakah? Cik polis, inikan satu jenayah. Kalaupun nilai barang yang saya kehilangan sangat sikit, tapi ia tetap satu jenayah. Silalah siasat." Tapi, saya tak cakap macam tu pun. Saya hanya tergamam. Saya pandang adek saya, dan adek saya pun cakap "Taklah, kak. Nak report kecurianlah."

Owh, kene pecah dan kecurian, tidaklah buat saya marah. Saya hanya rasa sedih. Tapi, membuat laporan polis ini telah membuatkan hati saya tidak senang. Mereka jelas sekali telah mengambil sambil lewa tentang kes kecurian ini.

Kenapa begitu? Menjadi polis memang menangkap penjenayah, bukan tangkap orang yang tidak buat salah. Bila ada laporan, sila siasat dan tangkap orang. Sila.

Sebab, orang lain juga akan membuat kerja berdasarkan kerja mereka. Apa rasa polis2 ini, bila cikgu2 anak mereka tidak mengajar anak2 mereka itu. Masuk kelas, suruh nyanyi2 sahaja. Kemudian, buat hal sendiri. Apa perasaan jika doktor tak mahu ambil suhu badan pun, bila kita kater kiter demam. Dia rasa dengan tangan dan cakap, "ok, saya bagi panadol. Ada batuk atau selsema? Kalu ada saya bagi obat." Boleh jadi marah, kan?

Saya tahu akan ada klien Genetic lab, HKL yang tak senang apabila tidak mendapat keputusan ujian makmal mereka. Ada yang dapat selepas setahun. Mereka pasti fikir, ada orang yang tidak buat kerja. Rasa tak senang, kan? Tapi, kami kekurangan orang untuk karyotyping. Harap maklum.

Sila buat kerja masing2. Jika mahu nonton TV, sila jangan bekerja. Saya dapat lihat, anggota itu malas nak layan kami sebab dia sedang nonton TV. Bolehkah begitu? Tidak boleh. Itu jawapan pasti.

Saya mahu tulis lagi sekali. Silalah buat kerja masing2, dengan baik. Jika tidak, jangan harap orang lain akan buat kerja dengan baik untuk kamu.

Sekali lagi saya tulis, sila buat kerja masing2. Jangan buat kerja sambil lewa sahaja.

SEKIAN.

2 comments:

Marliza Radzi said...

my car pernah kena pecah, dicurinya Smart TAG. memang I made police report untuk tujuan statistik, sebab I believe, bila banyak kes pecah kereta curi Smart TAG, mungkin lebih gigih polis akan cari the culprit.

SITI said...

kak Yanti: saya juga merepot dengan niat begitu.tp, polis yg ambil report buat saya geram. hasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...