Friday, August 14, 2009

8th Malaysia Genetic Congress, Awana Genting

Saya menulis supaya saya tidak melupakan perkara2 ini.

Saya pergi ke kongres ini dengan niat untuk menimba pengetahuan. Marah juga supervisor saya kerana saya tidak membentangkan kajian saya di sini. Maaflah.

Pergi awal sehari, maka saya dan Kak Nor dapatlah berjalan2. Kami naik cable car ke kota keriangan. Turun bila langit sedang merah. Katil yang besar seorang satu buat kami tidur lena.

Hari pertama, dimulakan dengan plenary keynote paper dan Mendel Lecture. Yang saya mahu tulis di sini ialah tenang Mendel Lecture itu. Ada beberapa resepi kejayaan yang disebut. Yang paling saya ingat ialah; You need courage. Brain isn't enough. Ya, discouragement boleh membunuh. Sila ambil tahu. Silalah, wahai rakan2, jangan sesekali melakukan discouragement. Orang bijak pun boleh jadi bodoh. Orang berani pun boleh jadik sangat takut. Sila ambil perhatian.

Disusuli dengan keynote paper pertama untuk Theme B: Human & Medical Genetics; Why Study Malformation? by Prof. Michael Patton dari St. Goerge Hospital Medical School, London. Satu perkara yang saya mahu catatkan di sini ialah, bila orang tanya dia, punca berlaku malformation, Prof ini menolak unsur alam sekitar. Dia beritahu, ia memang terjadi dengan sendiri. Analogi yang diberi ialah, DNA disalin sangat banyak kali sudah. Dari zaman nabi Adam sampailah sekarang. Jadi, diibaratkan DNA manusia sebagi ensiklopedia yang berjilid2 tebalnya, kemudian, mahu dibuat salinan fotokopi beribu2 salinan, pasti ada salinan yang tersilap. Saya macam mula2 menerima analogi itu. Tapi, bila dia cakap, tiada sistem yang sempurna, saya agak kurang setuju. Salinan DNA bukanlah manusia yang buat. Sama juga seperti sistem2 yang lain seperti mengepam darah dan sebagainya. Itu semua ciptaan Tuhan yang menunjukkan kebesaranNya. Tidaklah boleh disamakan dengan manusia membuat salinan fotokopi dengan mesin.

Pada hari pertama, saya juga sangat riang melihat poster yang ada. Ada dua poster yang berkaitan dengan saya. Erm, orang yang saya kenal lebih dari yang saya jangka. Begitu juga orang yang mengenali saya. Ahaha. Mana boleh lari bila orang dah kenal kiter. Yeah, i'm in the circle now.

Malam pertama ini juga, ada dinner. Saya memakai baju adek sementelah saya sudah gemuk. Menteri datang sangat lambat. Dia kata, dia kene jumpa PM. Oklah, then. Makan tetap makan. Dan, cabutan bertuah. Meja berhampiran kami sangat bertuah. Like, hampir semua yang duduk di meja itu dapat menang hadiah. Ada orang kat meja saya mahu tukar duduk meja itu untuk menang hadiah. Haha. Akhirnya, seorang daripada ahli meja kami menang hamper. Dia sangat gembira. Owh, saya jarang2 menang cabutan bertuah. Kebarangkalian, 1 dalam 100 kali. Seriboo kali kot. Hehe.

Hari kedua, saya rasa sudah banyak makan. Terlalu. Pagi2, saya terlepas pandang bahawa keynote paper yang dibentangkan mula jam 8 pagi. Tapi, sempatlah jugak mendengar 30 minit. Apa tajuknya? The Malaysian Space Experiments: Challenges, Outcome & Prospects by Prof Dr. A Rahman A Jamal. Seronoklah. Prof beritahu yang kita sudah memulakan langkah awal. Tak semua negara sudah mulakan perkara ini. Jadi, ramai pusat kajian angkasa negara lain sudah berminat dengan negara kita. Lagipun, saintis dari negara kita bijak2 belaka. Saintis Jepun sudah offer kerjasama dalam bidang kajian angkasa lepas ini. Wpun permulaannya sangat mahal, iaitu projek menghantar angkasawan pertama itu, like berjuta2 harganya, tapi, impaknya adalah lebih besar daripada yang dijangkakan. Prof kata, when u have built the bridge, yang lain2 jangan risau, adalah yang akan menyusul.

Petang habis awal. Hajat di hati mahu beli asam. Tapi kedai tutup. Jalan2 di sekitar kedai2 yang ada. Sangat sejuk sementelah hujan lebat pagi itu. Keluar jalan gigil2.

Hari terakhir, saya menunggu forum diadakan. Tajuk Genetic Services: Where Are We Now? sangat2 menarik minat saya untuk mendengarnya. Lebih2 lagi, ahli panelnya mambariskan orang2 hebat dalam bidang genetik manusia/ medical genetics. Ya, banyak lagi yang perlu dilakukan. Tapi, banyak juga sudah dilakukan. Prof Thong kata, sape2 yang betul2 berminat dalam bidang ini, yakinlah bahawa bidang ini mempunyai masa depan yang cerah. Dan, forum ini juga telah menjadi satu sejarah buat Kak Nor. Dia buat pertama kalinya telah bercakap di Malaysian Genetic Congress setelah bertahun2 menghadirinya. Pengerusi forum telah minta pendapat wakil LPPKN. "Kene tulis dalam diari ni", beritahu saya. :)

Kami pulang setelah makan tengah hari. Saya sangat gembira dengan kongres ini. Saya juga gemuk.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...