Friday, August 07, 2009

Melayu?

Saya baru pulang dari genetic congress di awana genting semalam. Hari ini sambung dengan workshop microarray snp genotyping di hkl. banyak juga saya nak cerita tentang perkara2 di genting itu, tapi saya belum susun elok2.

dan, hari ini ada perkara menarik yang telah saya ketahui daripada workshop di hkl ini. Seorang pensyarah di HUSM datang memberi penerangan tentang projek dia menggunakan microarray SNP genotyping. Tajuknya ialah: Pan Asia SNP Analysis using Affymetrix (SNP 50k).

Seronok sungguh. Dalam penerangan ini, ada political drama. Ada juga royal romance. Pensyarah tersebut juga hensem. Ahaha.

Projek tersebut adalah usahasama dengan 9 lagi negara di asia i.e sinagapore, india, china, indonesia, south korea, japan, thailand, (2 lagi tak ingat, brunei tak termasuk). Projek ini adalah untuk menganalisis DNA yang terdapat dalam orang asia dan mengetahui gene flow orang2 asia ini.

Di Malaysia, pensyarah ini memulakan kajian tentang orang melayu. Orang melayu mengikut definisi persekutuan ialah orang yang beragama islam, bercakap melayu dan mengamalkan adat dan cara hidup orang melayu. projek ini pula mencari definisi melayu dari segi genetik.

daripada orang2 melayu yang ada, dapat dipecahkan kepada sub -kaum termasuk banjar, jawa, bugis, minangkabau, batak, kelantan dan beberapa lagi. mengikut sejarah, orang kelantan adalah orang melayu paling asli di semenanjung. mereka tidak bercampur dari mana2 kawasan lain, kecuali pattani. mereka adalah orang melayu yang paling lama menduduki semenanjung berbanding melayu yang lain. Jadi, mengikut pensyarah itu, jika melayu dan bumiputera dapat keistimewaan daripada kaum lain kerana merupakan penduduk peribumi di malaysia, maka, melayu kelantan perlu dapat lebih lagi keistimewaan kerana mereka adalah penduduk paling lama. Antara political drama yang buat audiens tersenyum. Ahaha.

Dan, mengikut kajian yang telah dijalankan, kesimpulan yang dibuat ialah;

1. Malays belong to the Southern Mongoloid group of races.
2. Gene flow from Indians to Malays.
3. Historically can be traced to the ancient Hindu Kingdom of Langkasuka.

Panjang jugak penerangan tadi, tak mampu saya salin phylogenetics tree yang dipaparkan. Cuma, saya paling ingat tentang sub kaum saya, bugis. Orang bugis berasal dari kepulauan sulawesi, DNA hampir dengan orang Toraja dari sana. :)

Kajian ini akan berjalan lebih lama, memandangkan kita mempunyai pelbagai kaum. Yang dah dijalankan cuma Orang Asli, dan orang Melayu. Pensyarah tersebut akan meneruskan kajian termasuk perbandingan fizikal dan drug response kepada semua kaum yang ada berdasarkan genetic identity mereka.

i'm looking forward untuk melihat keputusan akhir kajian ini. Sangat2 interesting. SANGAT.

*apa yang berkaitan dengan political romance? ahaha. raja permaisuri kelantan adalah orang thai. untuk jaga dna dia, iaitu nak jaga darah thai, dia kawenkan anak dia dengan anak buah dia dari thai, like mereka kawen sepupu. tapi, tak long-lasting sbb rakyat kelantan dah disuruh turunkan gambar.

*saya menulis sebab saya tak nak lupakan kajian ini. saya seperti sukakan kajian ini. nanti saya update lagi. mahu tidur, sbb agak letih. esok sambung workshop lagi.



4 comments:

eMa in the LaLaLand said...

ohh..best..best..
err bout the political romance tu..
siyes ke tim?

SITI said...

ye, sangat best.

ye, itulah yg diceritakan kpd aku.

Anonymous said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

SITI said...

hapi;

thank you.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...