Sunday, August 02, 2009

Helikopter

Saya menulis walaupun sudah lewat. Saya menulis kerana saya tidak mahu melupakan perasaan saya hari ini. Mungkin saya dipengaruhi dengan aras estrogen dan progestron yang tinggi, yang menunggu bila2 masa sahaja dinding rahim runtuh akibat tiada persenyawaan berlaku.

Pagi ini, saya buka berita online, saya musykil kenapa mereka terus menutup jalan2 yang hari2 saya lalu utk ke makmal. Saya fikir, tidaklah org2 ini akan mahu juga meneruskan niat mereka, sementelah polis sangat memberi amaran. Tapi, saya silap.

Dalam jam 11, helikopter muncul, agak jauh dari tempat ting
gal saya. Memang mereka menuju ke arah kawasan yang berkenaan. Saya nonton berita tengah hari, memang betul2 mereka berdemo di kawasan utama org ramai mahu membeli belah. Saya teringatkan kawan saya yang membawa makciknya jalan2, mahu membeli keperluan hari raya. Syukurlah, mereka ke Bukit Bintang. Mereka telah ke sogo, tapi mengalih haluan kerana jalan ditutup dari pagi.

Saya buat kerja saya sambil nonton citer hindustan, Khakee.
Citer ni pun ttg pengganas. Sedih jugak citer ni. Tammat citer ni, saya pergi menyental bilik air, rutin mingguan saya. Sedang saya asyik memberus, tiba2 helikopter lalu. Terkejut saya, sbb sangat dekat. Mereka seperti meneropong saya melalui tingkap bilik air saya. Hati saya sangat risau, takut2 demo akan berlarutan ke Kg. Baru.

Saya lantas beritahu housemet saya supaya kami makan di restoren dalam bangunan ini saja. Taknak saya kluar. Saya tahu saya mmg suka fikir bukan2. Entahlah, saya lebih bencikan mereka yang memulakan semua ini.


Pulang makan, saya baca harakahdaily. Mereka mahu buat lagi demo sedemikian sampai ISA dimansuhkan.

Saya rasa mual.


Ada juga kata2 yang salahkan polis sbb sangat kasar.

Mungkin mereka mahu polis kita jadi spt polis thai, maka lapangan terbang kita boleh ditutup seminggu dan persidangan antarabangsa boleh dibatalkan. Maka, mereka akan rasa mereka sangat hebat.

Saya tahu saya memang tak faham apa yang mereka perjuangkan. Tapi, saya sangat yakin, bukan saya seorang saja yang tidak suka perkara2 demo sebegini.

Saya baca satu catatan seorang peguam yang turut berdemo. Saya hanya teringat kak Yanti, yang lately ni selalu beritahu banyak keje di opis. Boleh tak dia tolong senior saya yang baik hati tu.

Saya juga teringatkan2 kes2 chromosome analysis yang ada 2000 tertunggak di hkl tu. Boleh tak mereka tolong belajar dan siapkan.


Ya, sebab saya fikir, mereka seperti ada cukup masa untuk berdemo. Takde keje. Ya, sebab saya fikir, mereka anggap mereka akan rasa hidup cukup bermakna selepas berdemo. Kalu mereka jadi peguam biasa di mahkamah yang bocor, atau doktor2 biasa di hospital yang sesak dan kelam, hidup mereka tidak akan memberi makna.
Lepas berdemo, mereka rasa boleh mati dengan aman.

Dan, pada jam 12 malam, helikopter muncul lagi, menyuluh2 kawasan tempat tinggal saya. Ya, saya benci. Itulah perasaan saya hari ini melihat helikopter.


4 comments:

najat said...

takut nyer...
mcm nk berperang...:(
tgk juga citer hindustan itu...
wohoho..

SITI said...

najat;
haah, takut.

citer hindustan tu mmg sesuai jer dgn keadaan semalam. sedih giller citer tu.

Anonymous said...

kerajaan malaysia sama lah dengan kerajaan dalam cite Hindustan tu...

SITI said...

Anon: dan awak, sama dengan yang mana satu dalam cerita itu?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...