Saturday, August 08, 2009

Breast Cancer

Ini cerita pertama saya dari genetic congress, Awana Genting. Saya menulis dengan niat supaya saya tidak melupakannya.

Satu pensyarah dari UPM dijemut membentangkan keynote paper yang bertajuk "The Cancer Biomarker Highway: When & Where Do We Exit?". Dia sangat lemah lembut dan sentiasa senyum. Rambut panjang mengurai menawan dengan kebaya hitam berhias manik.

Disebabkan suara dia yang lembut tu, kadangkala tersengguk juga saya dalam kesejukan bilik seminar itu. Tetapi, masa soal jawab, bila sahaja soalan pertama diajukan, saya terus terpaku.

Saya tak ingat soalannya. Tapi, pensyarah ini memulakan jawapannya dengan;

"My mother and my sister had died because of breast cancer"

dan dia sedang gigih melakukan kajian tentang breast cancer?

Pada saya, cerita itu sgt sedih.

Dan, dia sambung lagi, "For the past half an hour, semasa saya sedang membentangkan keynote paper ini, satu orang sudah mati akibat kanser"

Saya bertambah terharu bila dia kata begitu.

Ya, tahukah kamu; SATU daripada EMPAT WANITA adalah PESAKIT BARAH PAYUDARA.

Ya, dalam seminar itu ramai perempuan. Tapi, saya tak sanggup nak kira.

Sekian.


4 comments:

Marliza Radzi said...

erk 1 dari 4. statistik yang menakutkan.

kenapalah banyak sangat berita menakutkan sekarang ini?

SITI said...

kak yanti;

kan?
sampai penat dah jadik takut.

zulkhair said...

oh Tuhan, ramainya

SITI said...

cikgu Zul;

ya, ramai. 25%. Barah payudara adalah pembunuh utama wanita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...