Monday, August 31, 2009

DKZ Tadarus & Khatam Quran 1430H & Kemerdekaan Malaysia 2009

Saya pulang untuk cuti panjang bersempena kemerdekaan pada bermula Sabtu lalu sehingga hari Isnin.

Bersempena dengan cuti panjang ini, kumpulan keluarga saya telah mengadakan majlis tadarus dan khatam al-Quran beramai2. Tahun ni, umah maklong di Parit Bunga tempat kami berkumpul.

Aktviti agak padat. Bermula dengan solat asar berjemaah. Khatam Quran. Tahlil. Tazkirah: jemputan khas; imam Parit Bunga. Berbuka puasa. Solat Maghrib. Makan malam. Solat Isyak. Solat Terawikh. Moreh. Penerangan tentang Influenza A(H1N1). Tidur. Qiamulail. Sahur. Solat Subuh.

Imam khas dijemput sebab nakkan sedikit kelainan. Sebelum2 ni, tazkirah diberi oleh bapa2 saudara sahaja. Jadi, tahun ini dijemput orang luar. Paklong saya pengerusi masjid. Jadi, dia memang baik dengan imam2 masjid di situ. Tajuk? Ramadan dan Syawal; kedatanganmu dinanti. Best. Tazkirah malam pula diberikan oleh makcik saya. Makcik saya yang seorang ini ialah pengarah kesihatan daerah, yang terlibat secara lansung dengan A(H1N1) ini. Jadi, dia merasa bertanggungjawab mendidik keluarga dia iaitu kami kami semua ini.



Padat, kan? Takde banyak ambi gambar, kecuali masa tadarus. Lepas2 tu dah penat. Huhu. Menu? Owh, saya bersyukur pada Tuhan,keluarga kami dilimpahkan rezeki yang banyak. Berbuka: Bubur lambuk. Kurma. Karipap. Air mineral dan kopi panas. Makan malam: Nasi beriani. Kambing beriyani. Daging beriyani. Ayam masak merah. Roti jala. Ayam rendang. Mee bandung. Sirap bandng. Cendol. Kuih bingka. Kuih Koci. Kek Coklat. Puding. Buah Naga. Buah Dukong. Buah Epal. Moreh: Kek Keju. Sahur: Nasi putih. Udang masak sweet sour. Sup Sayur. Ikan patin masak tempoyak. Air sirap. Alhamdulillah.

Gamba makanan tak ambil sebab sebok nak pilih makanan. :P

Walaupun agak keletihan, tapi semua orang gumbira, majlis berjalan lancar. Maklong saya telah sedar rumah dia macam tak cukup kipas. Hehe. Jadi, dia mahu anta proposal kepada paklong saya untuk pasag aircond di ruang tamu umah dia. :)

Selamat hari Merdeka Malaysia yang ke 52. Malam tadi sempat juga saya nonton cerita 1957: Hati Malaya. Pelbagai emosi hadir. Sedih juga melihat plot Tunku mahu ke London. Tapi, puas gelakkan Iqram Dizly pakai serban dan cermin mata. Hehehehehehe. Juga plot Sheikh Fahim memilih tarikh kemerdekaan. Kagum sungguh. Saya memang sukakan sejarah kemerdekaan. Cerita ini benar2 terkesan di hati saya. :)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...