Friday, May 15, 2009

Jiwa Lara

Hati saya sedang lara. Selalunya, bila hati lara, saya akan membaca blog2 yang saya tahu hati mereka lebih lara dari hati saya. Mereka yang diuji Tuhan hampir setiap masa. Maka dengan itu saya akan mempunyai kekuatan kembali, dan lebih bersyukur kerana ada jiwa2 yang lebih lara dari jiwa saya ini.

Disebabkan ketiadaan internet, saya telah memilih untuk membaca cerpen. Saya teringat satu cerpen kisah tentang seorang ustazah yang berkahwin dengan seorang yang kaki judi dan kaki perempuan kebret. Seingat saya, ia tulisan A. Samad Ismail. Jadi, saya pun membuka buku antologi cerpen Ingin Jadi Pujangga. Yup, tajuk cerpen tersebut Belajar Agama.

Kisahnya, Enchek Dollah sudah lama berkahwin dengan Zaiton. Satu hari, Zaiton kata, dia ingin pergi ke kelas agama Ustazah Khatijah. Enchek Dollah amat setuju. Jadi, isterinya akan buat kerja lebih berfaedah. Dia juga suka dengan Ustazah Khatijah. Percakapannya lembut sahaja.

Suami Ustazah, En. Tahir adalah penyunting di opis En. Dollah. Di opis, Tahir sangat dikenali sebagai kaki judi dan kaki perempuan. Tapi, di kalangan isteri2 mereka, Tahir adalah lelaki yang baik, rajin solat dan puasa penuh. Kerana, itulah yang sering digambarkan oleh Ustazah kepada perempuan2 yang bertanya tentang suaminya. Maka, mereka2 ini sangat memuji Ustazah, beruntung bersuamikan Tahir.

Satu hari, Zaiton bercakap pada suaminya, Enchek Dollah. Dia kata, ustazah mintak tolong beritahu dia supaya janganlah selalu bagi En. Tahir kerja sampai lewat malam. Ada kalanya, En. Tahir sampai tidak balik rumah. En. Tahir bilang En. Dollah hanya percaya pada dia. Jadi, dia kene buat banyak kerja. "Ustazah mintak tolong sangat2 pada awak".

Enchek Dollah sudah penin. Setahu dia, Tahir balik paling lewat jam 9 malam. Dia tahu Tahir akan pergi ke nite club. Dia tidak boleh memarahi Tahir. Nanti, Tahir akan marah pada isterinya, dan Zaiton pun akan dapat susah. Jadi, dia hanya mengacah2 Tahir supaya cepat2 pulang ke rumah.

Bila Zaiton tanya malam itu, dia kata dia lupa cakap pada Tahir. Zaiton siap nak tepon opis utk ingatkan dia. Esok harinya, Enchek Dollah benar2 lupa. Balik rumah, Zaiton tanya lagi. Enchek Dollah menepuk dahi kuat2 tanda lupa lagi. Tiba2, Zaiton terus jadi sedih bercampur marah.

"Awak tak suka Ustazah, kan? Awak tak suka saya belajar dengan dia". "Mana ada. Saya jarang2 jumpa ustazah awak itu, kenapa pula saya mahu bencikan dia". "Ton, sebenarnya, Tahir itu cuma kerja sampai jam 9 malam. Tak pernah saya suruh kerja lewat. Dia dah tak kerja reporter lagi. Dia dah jadi penyunting. Sudah tidak kena pergi outstation lagi. Tahir itu suka ke kelab malam".

"Awak tipu. Enchek Tahir baik. Dia kuat sembahyang. Dia puasa penuh. Dia orang baik"

Enchek Dollah penin lagi. Setahu dia, Tahir tidak begitu. Dialah orang pertama yang akan sarapan masa bulan puasa. Dia pernah bilang, dia tidak suka bila mak bapak dia datang. "Kene sembahyang". Jadi, dia buat helah. Ambil wudhuk. Masuk bilik. Lepas 15 minit, keluar. "Kamu sudah solat, Tahir?". "Sudah, pak".

10 hari Zaiton dingin dengan Enchek Dollah.

Tapi, pada satu hari, Zaiton cerita sama dia, kelas agamanya ditangguhkan. Ustazah nangis2 cerita pada dia, Enchek Tahir gilakan satu orang perempuan kebret. Perempuan itu carik Enchek Tahir di rumah.

Dan, akhirnya, Zaiton kata, kelas agama itu sudah dibubarkan. "Ustazah sibuk carik dukun. Enchek Tahir masih main gila". Zaiton bercadang mahu carik guru baru.

TAMMAT.

Ini cerita wujud masa zaman Tun Razak. Sekarang ini, lagi banyak cerita kecurangan suami juga kecurangan isteri. Kita dapat dengar, baca dan lihat di mana2 sahaja.

Saya telah dapat tidur lena selepas membaca cerpen di atas beserta malam yang dingin akibat hujan. Owh, ya, cerita di atas sudah diolah. Cerpen asal adalah lebih panjang dan lebih mencuit hati. Sungguh!

Sekian.

6 comments:

eMa in the LaLaLand said...

huhuhu..
aku kalu LaRa makan mekdi dan tgk muvee..tapi kau tak masuk panggung..hurmm
aku tahu kau kuat..
bertahan ye...

SITI said...

Wpun aku tak masuk panggung, tapi aku ada complete series lima season greys anatomy. Haha. Terlalu sangat best cerita itu. Terlalu.

Semua orang akan kuat jika mahu jadi kuat. Jika mahu mengada2, akan jadik mengada2lah. :P

Kimi said...

ustazah jumpa bomoh? menarik.

SITI said...

Kimi;
Ahaha. Tidaklah begitu pelik.

ultimatecass said...

boleh repeatedly baca blog aku yang lately sangat duka lara. hehe.

SITI said...

Atie;
owh, blog kau mmg sangat lara. Masa aku tak lara pun, bila baca entri kau, hati jadik sayu.

Kau sudah ok?

Kita musti ok kan diri kita, kan? Tidaklah boleh mengikut2kan perasaan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...