Sunday, May 17, 2009

17052009

Saya menulis di komputer yang terletak d FSKB yang dikhaskan untuk kakitangan melapor diri. Maafkan saya, tetapi saya sedang terlalu rindukan talian tanpa wayar ini. Owh.

Saya ke HUKM tadi, tapi gagal mendapat talian di situ. Rupa2nya perlu mendaftar dengan HUKM dahulu. Hampir2 saja saya ke Bangi. Tapi, saya pulang, dan di sini saya berada, di UKM kampus KL ini. Disebabkan mahu sangat menulis, maka saya menulis lagi.

Perasaan saya bercampur baur sekarang. Terlalu takut, mungkin. Entahlah. Saya baru sahaja menatap beberapa akhbar, dan ia menambah lagi kegusaran. Tapi, hidup perlu diteruskan. Sehingga hidup itu tammat.

Pada teman2 rapat saya, mungkin mereka tahu apa yang sedang saya alami. Tapi, yang sebenarnya, hanya saya sahaja yang mengetahui segala apa yang berlaku ke atas diri saya. Ya, segala yang berlaku adalah atas diri saya sendiri. Bukan kerana orang lan. Tapi, hidup kita ini adalah saling berkaitan. Kita tidak hidup berseoranan walaupun kadangkala kita merasa sepi. Kita membeli makanan di gerai, bukanlah robot yang melayan. Di pasaraya juga, kaunter masih diuruskan oleh Homo sapiens. Pernah saya ingin mengejar masa, tetapi, kaunter yang dijaga oleh budak baru itu buat hal pula. Maka, tiba2 saya terikat pada hubungan customer-cashier itu. Ia buat saya marah. Tapi, mungkin pada masa itu, saya memilih untuk tidak marah. Maka, tidaklah saya marah. Huh.

Membaca akhbar Metro sepintas lalu tadi, membuatkan saya kembali mengingati manusia2 di zaman lampau saya. Saya terlalu gusar. Tapi, saya sentiasa sedar, semua orang menghadapi masalah. Kita sangat tidak akan boleh lari daripada masalah. Kita perlu menghadapi masalah itu. Tuhan Maha Adil.

Membaca artikel DCCK hari ini pula, menjadikan perasaan saya lebih bercampur baur. Manusia, unpredictable. Cinta itu buta. Kasih sayang yang tidak mengenal sempadan. Pernah saya tanya pada seseorang, adakah dia akan maafkan suaminya jika suaminya itu jahat sehingga telah membunuh orang? Dan, perempuan itu menjawab "Ya, saya akan maafkan dia. Dia suami saya". Memberi maaf adalah memberi peluang. Itulah yang saya lakukan selama ini. Saya maafkan. Saya terus percaya.

Saya tahu ramai2 lelaki yang jahat, masih ada lelaki yang baik. Ramai2 lelaki yang jahat, ramai juga perempuan yang jahat.

Saya pernah telah melupakan perkara2 yang perlu saya lupakan. Tapi, kadangkala ia hadir juga. Saya tidak lagi kesedihan. Lebih kepada kegusaran dan kekeliruan melampau.

Owh, ya, Grey's Anatomy sudah tammat episode. Biasalah, ending mustilah sedih + terkejut + tertanya2. Mike, silalah bersedia untuk saya datang dan mengambil episod terakhir itu. Saya juga akan belajar download sendiri, supaya saya tidak akan ganggu kamu lagi.

Sekian.

2 comments:

eMa in the LaLaLand said...

TiMmY..
Entrie kali banyak betul page kene reff and bace ngan teliti..

BTW, nak maafkan ke nak benci ke nak ape ke...terpulang lah pada individu tersebut..

cume kite hanye akan tidak lagi terlalu obses bile kite memilih utk tidak..

juz take care..

SITI said...

Ema yang masih di Lalaland;
u take care too...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...