Sunday, March 29, 2009

Corat-coret

Earth Hour

Tutup lampu malam tadi? Seronok jugak duduk gelap2. Huhu. Tapi, saya terpaksa bukak kipas sebab banyak nyamuklah. Kolej saya buat pengumuman menyatakan sokongan kepada kempen ini dan menggalakkan supaya para pelajar semua menutup lampu. Saya harap lebih banyak langkah drastik dijalankan untuk memperlahankan kemusnahan bumi.

Tapi, makcik saya tak tutup lampu. Dia kata, ini kempen orang kafir. Mereka tak tahu pun kita nak solat isyak. Huhu. Saya gelak sahaja. Yalah, jam 8.30 belum masuk isyak lagi. Jadi, masjid2 masih terang benderang. Tapi, bolehlah kita tutup lampu lambat sikit, kan? Lepas solat isyak, tutuplah sekejap. Biarlah tak tutup 60 minit pun, tutup 45 minit ker. Tutup jugak, kan?

Tapi, jangan lupa pulaks, kalupun bukan earth hour, silalah berjimat menggunakan elektrik. Dan, kurangkan penggunaan plastik.

Perhimpunan Agung UMNO

Tahniah kepada yang menang. Sedih jugak bila pakngah tak menang. Tapi, itu rezeki masing2, kan? Ada yang menang pilihanraya dan jadik menteri, tapi kalah pulak kat persidangan UMNO ini. Apa2 pun, buatlah kerja masing2. Kalu nak letak jawatan ramai2 pun, akan menyusahkan rakyat jugaks. Ya, kakitangan kementerian terbabit. Asyik tukar menteri pun, tak bagus jugaks, kan?

Tapi, memang saya tidak gemar dengan kekurangan perempuan dalam MT. Ntah apa2. Lelaki2 yang menang pun, banyak yang suka bercakap tapi terlalu banyak bercakap. Menampakkan agak tidak pandai dan tidak bagus. Mereka kelihatan seperti kurang membuat kerja juga. Huhu.

Saya sedang tunggu pula Tun M menulis "Mengapa saya hadir". Huhu.

Pandai bercakap bahasa Melayu

Pada pendapat peribadi saya, fasih bertutur bahasa bukan ibunda adalah satu anugerah. Di atas muka bumi ini, memang ada orang Melayu kelihatan tidak begitu baik penggunaan bahasanya. Tapi, kita dapat melihat ada orang Cina yang enak betul bila berbahasa melayu. Yang saya dapat lihat seperti Datuk Ong Kee Teat dan Chu Soi Lek.

Tapi, boleh bercakap bahasa yang baik, tidak semestinya mereka ini pro Melayu dikalangan kaum Cina. Jika Sharizat berucap tidak bagus bahasanya dalam bahasa Melayu, bukanlah beerti dia tidak akan menjadi pemimpin yang kurang baik. Dan, petahnya K*J berucap dalam bahasa Melayu, tidaklah bermakna semua yang dia buat itu nampak betul.

Kebolehan berbahasa ini adalah anugerah. Dalam isu ini, saya suka betul dengan gaya bahasa bekas pengetua saya di STF dulu, Puan Morni. Bahasa Melayu dan Inggerisnya begitu baik sekali. Suka betul saya mendengar ucapannya dalam perhimpunan. Pengetua selepas Puan Morni tidak dapat berbahasa Inggeris dengan baik walaupn pernah belajar di negara mat salleh.

Saya juga kagum dengan kebolehan berbahasa Tun Mahathir. Tapi, saya agak benci bila dia memelayukan perkataan budget menjadi bajet, hanya dengan alasan bahawa belanjawan itu hanya membelanjakan sahaja. Pastinya membelanjakan pendapatan yang ada. Maka, sememangnya ada pendapatan dan perbelanjaan. Bukankah?

Penamaan Calon Piihanraya Kecil

Memang satu sejarah bila 15 orang mahu bertanding. Abah kata "Kayalah SPR." Huhu. Seronok juga begitu. Kita lihatlah nanti, kan?

Yang tak bestnyer, belum 24 jam lagi, dah ada yang nak tarik diri. Bencilah. Rilekslah. Bertanding je lah. Kalu tak nak beranding, buat apa anta borang. Mengada2 btol. Heh.

Saya suka kata2 calon permpuan tadi. "Kawasan ini ada 60% pengundi wanita. Jika semua mengundi saya, pasti saya menang." Sangat yakin, dan saya suka. Haha. Nasiblah ada 2 jantina jer Tuhan jadikkan di muka bumi ini. Kalu berbilang jantina, pasti ia menjadi satu agenda besar seperti berbilangnya kaum. Hehe.

Blogger

Ada beberapa kawan2 saya yang telah menulis semula di blog masing2. Saya gembira. Teruskan menulis. Tulislah perlahan2 supaya tidak banyak kesalahan ejaan. Ya, saya rasa jelik jika membaca perkataan yang terlalu kurang hurufnya. Cukuplah saya mendapat SMS sebegitu.

AF7, OIAM3, dan AI8

Ya, saya nonton sikit2lah. Tidaklah terlalu obses. Kalu terbukak TV tu, tengoklah sekejap, kan?

Saya rasa kelakar bila cikgu2 AF cakap Rini tu camera-conscious. Haha. Sape2 yang sifatnya suka perasan sebegitu, memanglah tak boleh masuk lansung AF tu. Kalu nak masuk jugak, kene banyak latihan depan kamera. Sebelum masuk AF, kene pasang kamera dalam rumah sendiri. Haha.

Saya benci btol fesyen rambut dalam OIAM3. Haha. Senget sungguh nampaknya si Tomok itu dengan rambut dia yang sangat senget itu. Amylea pula suka conteng2 tubuh badan. Seperti comot kelihatannya.

Cantik sungguh Kara, hakim baru dalam AI8 tu. Tapi, kelihatan Paula semakin mengada2 dengan Simon. Saya lihat dia seperti tergugat dengan kehadiran Kara. Semakin banyak aksi2 yang pelik2 yang dia lakukan dengan Simon, seperti mahukan perhatian. Hurm.

Saya rasa pada musim ini, ketiga2 pertandingan ini mempunyai penyanyi yang baik. Takdelah kita jumpa dalam AF tu yang tak boleh nyanyi. Dalam OIAM pun, suara semua sudah bagus. Yang membezakan mereka ialah cara persembahan. Juga American Idol. Saya seperti tidak tahu siapa yang tidak bagus dan siapa yang akan menang. Semua bagus2. Ya, semua pun lagha. Haha.

Sekian. Selamat hari Isnin. Selamat menjalani hari2 terakhir dalam bulan Mac 2009 ini. :)

2 comments:

Marliza Radzi said...

erk? kempen orang kafir? tidaklah rasanya. waktu solat, kita solatlah, guna elektrik seminima mungkin.

Puan Morni itu memang bagus bahasanya!

SITI said...

kak Yanti;

rindunya Pn. Morni.
Dulu2, rindu betul nak dgr ucapan Tun M. Nasib baiklah dia dah tulis blog. Huhu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...