Thursday, January 22, 2009

Uji.an

Saya pandai matematik. Saya perlu menjalani ujian. Ujian kecil. Ujian besar. UPSR. PMR . SPM. Saya dapat A. Memang benarlah saya pandai matematik. Setelah diuji, saya dapat markah yang bagus.

Saya punya keimanan kepada Tuhan yang Esa.

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: 'Kami beriman', sedangkan mereka tidak diuji (dengan sesuatu ujian)? " (Al-Ankabut - Ayat 2)

Saya diuji Tuhan.

Tuhan menguji tidak seperti ujian metematik. Kita tidak tahu bila ujian dari Tuhan itu akan diberikan.

Ada che'gu saya yang suka memberi quick test, seperti che'gu "biakbaka tumbuhan" saya, semasa saya berada di tahun 2 pengajian undergraduate. Mula2, terkejut juga saya. Masa pertama kali, sememangnyer tiada persediaan lansung. Maka, gred pun rendah. Adakah saya tidak pandai biakbaka tumbuhan?

Setelah sebulan belajar dgn che'gu itu, kami dapati trendnya ialah apabila tammat satu topik utama, sebelum dia mengajar topik seterusnya, dia akan menguji kami. Oleh kerana sudah tahu trend, tammat saja satu topik, kami akan study dulu sebelum ke kelas berikutnya. Maka, markah kami semua terus tinggi. Tiba2, kami seperti menjadi pandai subjek "biakbaka tumbuhan". Ini kerana kami mendapat markah tinggi dalam ujian.

Ujian Tuhan tiada tarikhnya. Ujian tuhan juga tiada siapa yang dapat mengetahui trendya. Ujian tuhan tiada siapa tahu jenisnya. Yang pasti bukanlah objektif, menghitamkan jawapan yang anda rasa betul. Ujian daripada Tuhan juga, berbeza bagi setiap orang.

Ujian Tuhan adalah untuk menguji keimanan. Kesabaran amat penting dalam menjalani ujian daripada Tuhan. Saya kira2, itu sahaja, SABAR. Tiada yang lain. Ujian Tuhan tidak tahu bila akan hadir. Maka, perlu sentiasa bersedia. Bagaimana untuk bersedia? Jika ingin bersedia untuk ujian "biakbaka tumbuhan", perlu baca buku biakbaka tumbuhan. Maka, untuk sentiasa bersedia menghadapi ujian dari Tuhan, maka perlu sentiasa baca buku dari Tuhan, al-Quran.

Semoga Tuhan merahmati kita semua, dan memberikan kita kekuatan untuk menjalani ujian dari Nya.

Sekian. Selamat hari Jumaat.

p/s: Saya pernah gagal ujian "biakbaka tumbuhan". Kemudian saya dapat A, setelah membaca dan lebih bersedia. Saya pernah gagal ujian dari tuhan, semoga saya boleh dapat A selepas...

8 comments:

En Kid said...

Kau..mengapakah?
segalanya baik-baik belaka?..
kapan mau ke Penang?..
setahu aku..kau dan adik-adik bisa ke Penang..punya agenda kan?..
:p

SITI said...

kid,
bisa ke penang? bolehlah bawak kete tu, tapi mana ada agenda pun.
berfoya2 je lah.

raininghell said...

satu cerita yang amat menarik

SITI said...

rainingheaven,
terima kasih kerana sudi membaca.

Marliza Radzi said...

saya suka betul entri ini.

SITI said...

kak Yanti,
Terima kasih. :)

Anonymous said...

Fatimah, saya berbangga dengan anda lantaran memandang dunia menerusi lensa rabbani. Dunia sememangnya ujian. Paling payah, dunia senang, ujian senang.

SITI said...

Cikgu,
Terima kasih atas komen itu.
Namun, tidaklah layak untuk saya dibanggakan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...