Monday, January 19, 2009

Boikot.Zakat

Isu boikot belum reda, sama rancak dengan keganasan Israel menyerang Gaza. Saya juga, seperti orang lain, cuba sedaya mampu. Saya kini sedang mencari2 shower foam yang sesuai. Selama ini, saya menggunakan shower foam Jonhson&Johnson 5.5. Setelah J&J ada dalam senarai, jadi saya perlukan pilihan yang lain. Any suggestion? Musti pH 5.5, ye.

Tiba2, saya terfikir, kita perlu boikot barang2an ini, supaya barang mereka akan tidak laku, maka mereka akan rugi, maka company mereka akan tutup, maka mereka sudah tidak boleh menderma kepada persatuan yahudi mereka. Begitu, kan?

Dan, saya telah mempelajari sesuatu.

Maka, mereka yang menderma ini amatlah kuat pegangan agama mereka. Orang2 yang tiada agama seperti di jepun dan korea tidak akan menderma kepada mana2 persatu yang berkait dengan agama. Maka, mereka hanya amat mementingkan bangsa dan negara mereka sahaja. Tidak juga orang2 yahudi ini gila untuk membeli pulau persendirian. Tidak juga ada yang kaya ini ingin membeli kelab bola liga inggeris. Mereka sangat ingat bahawa mereka punya tanggungjawab kepada agama.

Apa sebenarnya yang mereka lakukan ini? Ya, mereka "membayar zakat". Dalam islam, zakat wajib dikeluarkan dan ia hanya boleh digunapakai untuk pembangunan orang islam. Berapa ramai orang islam melaysia yang kita tahu berbuat begini dengan bagusnya? Saya kenal satu nama, Syed Mokhtar al-Bukhary.

Dalam radio, banyak kali saya dengar, orang yahudi ini sedikit sahaja berbanding umat islam. Nisbahnya satu orang yahudi kepada tujuh orang islam. Benarlah kata pepatah, bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.

Kita barulah terhegeh2 untuk mengutip derma, dan konon2nya mahu memboikot mereka. Tetapi, mereka sudah lama "menunaikan zakat" untuk agama mereka di peringkat global. Kita juga memerlukan perkara yang sama, institusi zakat islam peringkat global.

Tunaikanlah zakat.

Boikot, akan saya teruskan, walaupun perlahan2, namun, perlu yakin. Kerja kita ialah berusaha bersungguh2, namun, hasilnya bukan kita yang tentukan.

Semoga Tuhan merahmati usaha kita.

Sekian.

11 comments:

Anonymous said...

TiMmY..
Ehm..pada aku..boikot is not the best thing that u can do,Most of the brands yang dalam malaysia was manufactrued and packed in malaysia...
which kilang2 nestle,starbuck,coffeebean,levi's sume ade dimalaysia..which their busniess di uruskan oleh orang malaysia...bayang kan kamu..memboikot mcD,CB,SB,etc..dan seantero manusia malaysia lagi memboikot...demand akan berkurang and it will lead to downsizing so ramai pekerja akan dibuang and kadang pengangguran meningkat...kan tak bagus tu..
huuhhuhuhu...

mmg la tun M suggest srh serang gune senjata ekonomi..tapi kan die pun aware akan riskonye...haih...

SITI said...

ermalina: we need other option. Maka, perlu menghilangkan/ mengurangkan dominasi those company, maka, company lain akan datang melabur dan memberikan option kepada kita. Dan, yup, ia memerlukan masa yang lama. Tapi, bak kata uncle aku, kita tidak berjihad mengangkat senjata, kita berjihad dalam jihad muamalat.

Anonymous said...

salam.
saya selalu baca blog ni.
xde maknenye boikot kalau bising masa yahudi serang palestin je.
xde maknenye buat demo n bakar bendera israel masa yahudi serang palestin je.
hakikatnya, sejak israel serang palestin ada ke mana-mana berita laporkan barang2 keluaran yahudi mengalami kerugian yang besar seperti sewaktu pemboikotan barang2 belanda? hakikatnya, yahudi itu amat pintar mengatur langkah. mereka amat bijak sekali. sekiranya kita boikot mereka, kita juga yang rugi. bayangkan francais sykt2 yahudi yg brtapak di malaysia kbanyakannya dimiliki org melayu di mana pekerjanya juga melayu yg kebanyakannya beragama islam. fikir2fikirkan.
kata chedet, kalau 20% org islam di seluruh dunia bertindak memboikot yahudi, itu sudah memadai untuk memeritkan mereka.

SITI said...

kimi: kita perlu berusaha, bersungguh2, tapi, perlu sentiasa ingat bahawa bukan kita yang menentukan hasilnya.

Nway, welkam here. Thanks for reading.

Anonymous said...

Ye En.Kimi..saye pon rase begitu..
Lebih baik bykkan berdoa, buat solat hajat, menderma etc..
Memboikot akan membantu kepada kemelesetan ekonomi..da belum tentu Israel berhenti membedil Gaza sedangkan kite sndr yang tak beperang sdg suffer tuk hdp..

Sggh tidak bijak..

SITI said...

eMa: aku tidak mampu untuk berdoa, kemudian memakan mcD, yang kulihat duit yang ku bayar ke arah israel; buat beli bom.

mungkin kau mampu, terpulanglah.

Anonymous said...

ehmmm...bagaimana dengan barang2 kamu tim?sudah buang semuanye??

SITI said...

eMa: barang aper perlu dibuang? Yang dah beli tu, sudahlah. Mohon ampun pada Tuhan atas kekhilafan diri sebelum ini.

Barang habis guna, guna sampai habislah. Lepas tu, belilah cap lain.

raininghell said...

nak kata kita kena boikot susah juagak..kalau kita lihat dari sudut kasar kebanyakkan factory and stall yang kita boikot kesemua ada dimalaysia..so not fully kita ambil dari luar..bayangkan kalau kita boikot apa akan jadi pekerja tersebut?diturunkan gaji?dibuang kerja?so macam tak berbaloi kita memboikot apa yang penting sekira kita hendak membantu gunakan kudrat masing2 utk berjihad..ia lebih afdal dari memboikot yang akan memudartkan sendiri rakyat malaysia..itu pendapat saya lah..pendapat anda???

SITI said...

rainingheaven,
saya sudah tulis pendapat saya dalam entri ini. jika tidak mahu boikot, sila jangan halang orang untuk berbuat demikian. sekian

raininghell said...

yer saya faham cik SITI..ini mengikut pandangan saya tapi terpulang pada individu itu sendiri untuk menilai..Malaysia kan Demokrasi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...