Sunday, February 01, 2009

Tipu Bulat-bulat

Dulu2, masa Bush menipu bulat2, mengatakan bahawa Iraq ada senjata pemusnah, maka Amerika perlu mencarinya, lantas melancarkan peperangan, saya terfikir, bagaimana penipuan yang besar itu, berjaya dilakukan. It is obviously tipu. Dia pemimpin Amerika, yang menjadi kuasa besar dunia (kononnya.) Maka, dia juga menipu saya. Tapi, saya tidak boleh berbuat apa2. Saya juga merasa kasihan melihat rakyat Amerika yang dikerah menjadi tentera dan berperang dalam peperangan yang sengaja diadakan. Obama menang pun, sebab dia kempen "CHANGE". Rakyat Amerika, malah rakyat dunia perlukan perubahan.

Rakyat Malaysia tidak terkecuali dalam memerlukan perubahan. Ia jelas ditunjukkan dalam pilihanraya yang lalu, berterusan dengan pilihanraya2 kecil yang berlansung selepas itu.

Di sini, saya menulis bukanlah kerana saya berasal daripada keluarga yang bergiat aktif dalam politik. Tetapi, saya menulis sebagai rakyat Malaysia, yang dapat melihat penipuan yang jelas, terang dan nyata (tanpa dengung) itu dilakukan oleh orang2 yang sedang memimpin masyarakat. Adakah mereka ini juga sudah mempelajari sesuatu daripada Bush, bahawa mereka, jika sudah bergelar pemimpin negara, mampu menipu rakyat bulat2. Apakah mereka tidak melihat bahawa Bush dan partinya telah kalah teruk dalam pilihanraya itu?

Penipuan pertama yang paling jelas dan nyata ialah tentang jambatan bengkok itu. Ia telah diteruskan dan gerak kerja telah dijalankan. Bagaimana boleh tiba2 dibatalkan dan kemudian menyalahkan orang2 terdahulu tentangnya? Saya bukan nak menyokong Tun M dalam hal ini. Tetapi, seingat saya, Pak Lah sendiri yang meluluskan untuk meneruskan projek itu. Kemudian, apabila dia membatalkan projek itu, terus2an dia menyalahkan Tun. Apakah? Semua orang pun membaca sura2 yang ditunjukkan di dada2 akhbar. Tiada apa pun salah Tun yang dikenalpasti dalam surat2 itu. Pada saat itu, saya begitu pasti saya telah ditipu bulat2.

Dan, drama sekarang, cukup menyedihkan. Bala telah hilang. Ingat lagi Bala? Semua orang yang menonton TV pasti dapat melihat Bala tersenyum riang membuat pengakuan bersumpah yang pertama. Kemudian, keesokkan harinya, dia membuat pengakuan bersumpah yang kedua dengan wajah yang muram dan tidak memberi komen pun. Hanya peguam dia sahaja yang berkata2. Semua orang yang menonton 2 episod tersebut dapat menilai mana satu paksaan, mana satu kerelaan. Kemudian, Bala hilang. Sampai hati mereka tipu kita bulat2.

Dan, kejadian ADUN2 Perak ini. Mengapa musti hilang 5 hari untuk meletak jawatan? Adakah kerajaan negeri Perak sekarang ada bom pemusnah, yang akan diletupkan kepada adun2 mereka yang melompat parti? Kenapa pula kalu nak kuar parti UMNO, tak de pulak cerita hilang2?

Anwar jawab kepada pemberita; "Jangan tanya saya. Tanya Najib. Dia......"

Saya rasa gusar. Najib akan jadi PM bulan Mac ini. Jika benar dia sejahat itu......

Saya ingin memberitahu sesuatu kepada pemimpin yang menipu bulat2 ini; "After all, semua ini duniawi...". Kata2 ini dipetik daripada kata2 rakan saya di Facebook. "Mengapa mahu direbutkan negeri Perak iu. Ada banyak lagi negeri yang sedang diperintah. Jangan sampai yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran"

"Siakap senohong, gelama ikan duri. Bercakap bohong, lama2 mencuri."

Sampai hati mereka menipu kita bulat2. Apa salah kita kepada mereka, sehingga mereka tergamak tipu kita, rakyat mereka ini sampai begitu sekali?

Saya hanya mampu berdoa dan berharap mereka akan insaf dan berlaku baik semula. After all, hanya Tuhan yang mampu membalas baik buruk perangai mereka ini dengan seadil2nya. Sesungguhnya, Allah Maha Adil.

6 comments:

En Kid said...

huhuhu..
kita ditipu?..
hmmm..
sudah lama episod tipu menipu ni wujud...tapi apakan daya..

SITI said...

En Kid;
Ya, kita ditipu. Bulat-bulat.

raininghell said...

boleh jadi politician awak nih..

naper tk amik sains politic??

SITI said...

rainingheaven;
sebab sains biologi lagi menarik!

raininghell said...

ahaks..sains biologi..adoi pening la subject tuh..buat la part time analisis politik

SITI said...

rainingheaven;
InsyaAllah, jika diizinkan Tuhan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...