Thursday, December 11, 2008

Mobile Blog

Semasa sedang menunggu isyak, saya telah menemui satu perkara baru di zaman teknologi telefon bimbit ini. Tak tahulah kalu saya yang terlewat tahu. Tapi, saya tulis juga, supaya yang tidak tahu akan tahu selepas membacanya. :)

Saya mempunyai dua telefon bimbit; Nokia6280(CelcomXpax) dan Sony Ericsson W660i (MaxisHotlink). Jika mengambil gambar menggunakan telefon Sony Ericsson, pasti ada menu "Blog This". Saya pernah cuba sekali dulu2. Tapi, saya rasa macam tak berjaya. Maka, malam tadi saya telah mencuba sekali lagi. Dan, hasilnya saya telah mempunyai "Mobile Blog". Sengaja saya asingkan blog ini dengan Mobile Blog. Serasa saya, kandungan untuk Mobile Blog akan lebih pendek kerana menggunakan telefon bimbit untuk menaip entri, tidaklah sama dengan menggunakan laptop/PC. Tetapi, jika mahu publish kepada blog sendiri pun boleh juga. Ikuti sahaja arahan yang diberikan.


Maka, kini, saya boleh update blog saya walaupun saya tidak ada laptop/PC. Saya juga merasakan ia antara medium yang boleh digunakan semasa kecemasan. Boleh publish secepat mungkin apa2 yang kita perlu, dan harap2 ada yang membacanya sesaat selepas di publish. :D

Saya juga sempat menukar template untuk Mobile Blog itu. Yang lain, akan saya kemaskinikan nanti. Maka, kamu2 yang ada telefon bimbit Sony Ericsson, bolehlah mencuba. Saya tidak jumpa pula aplikasi ini dalam telefon bimbit Nokia saya. Mungkin ada pada model yang lebih terkini. :P

Untuk maklumat lanjut, sila layari Blogger Mobile. Lihat juga promo di SonyEricsson/Product/Blog.

p/s: erma, aku harap kau boleh mula ke alam blogging ini thru this mobile blogging. :D

2 comments:

Anonymous said...

oh..apakah? En. Oryza tak tahu pasal ini..En. Oryza tertinggal..hehehehe..tq 4 new information..tapi kat hp En. Oryza ada tak aplikasi nie..hehehehe..kena tgk..hehehehe..

SITI said...

Oryza: dah tgk dah? Ada tak? Jika ada, silalah update selalu nanti, esp bila dah sampai kluang. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...