Friday, December 12, 2008

Melayu

"Ada tak kaum lain di dunia ini, dilahirkan Islam seperti kaum Melayu? Adakah kaum Arab seperti kaum Melayu ini? Atau, jika menyebut Jawa di Indonesia, pasti Muslim. Adakah? Dan, ada tak mana2 kaum di muka bumi ini, yang agamanya ditulis dalam perlembagaan? Seperti Melayu di Malaya ini, agamanya tertulis dalam perlembagaan; adalah beragama Islam. Saya bercerita tentang kaum."

Soalan ini saya tanya dengan rasa rendah diri beserta kecetekan ilmu dan kurang pengalaman hidup. Saya tahu ilmu yang saya ada hanyalah seperti setitis air daripada seluas lautan di bumi Tuhan ini. Dan, pengalaman hidup saya dalam 25 tahun ini ibarat setahun jagung. Bumi Malaya ini pun belum habis dijejaki, dan belum pernah memijak bumi Borneo di Malaysia Timur itu.

Saya sedang membaca novel Tuhan Manusia karya Faisal Tehrani. Saya baru baca bab 4. Tapi, soalan2 di atas menerjah fikiran saya. Maafkan saya. Saya mohon pada yang lebih berilmu supaya dapat memberi sedikit jawapan.

Sekian.

4 comments:

Anonymous said...

oWh isu yang sgt ssh..
sangat banyak buku di bilik kamu...
tapi saya paling teruja buku Golf for woman itu...

owh...

SITI said...

erma: ya, sangat banyak. Ya, buku golf sangat riang berwarna-warni.

Lumut Pagi said...

buku baru die ke?

SITI said...

lumut pagi: taklah baru sangat. Last year kot.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...