Monday, November 17, 2008

Sepupuku Kawen II

Adek sudah upload gambar2 sepupu saya yang kawen itu. Lihat gambar di sini. Sedikit gambar2 (edited by adek) in case kamu2 tidak mahu ke sana. :)


Sedikit cerita tentang perkahwinan ini dan 4 majlis yan diadakan dalam 2 minggu lepas.

1. Kakak sepupu saya, J*uwita E*dora telah berkahwin dengan seorang muallaf, M*uhammad I*dris I*skandar@ C*harles R*ichard S*ayer dari Wales. Mereka berkenalan semasa sama2 belajar di Australia dan kini sama2 bertugas di Singapura. Mereka akan menetap di Gelang Patah, berhampiran Second Link.

2. Abang Idris ini punya seorang ayah bergelar professor. Dan, bila saya googled, dia adalah seorang yang terkenal dalam bidang biologi. Saya jadi gerun sebentar kerana saya adalah graduan biologi. Haha. Melihat kertas2 kajiannya seperti melihat buku teks saya dulu. Dan, sememangnya professor ini telah ada menulis buku teks. Owh!

3. Pada pagi pernikahan, makngah saya telah turun anggun berbaju puple. Tapi, kainnya telah nampak senteng. Kami sepupu-sepapat telah gusar. Namun, akhirnya gelak guling2 memikirkannya. Jika makngah yang cool itu, kainnya telah senget pada pagi pernikahan anak perempuannya itu, kami sangat gusar bagaimana emak dan makcik2 kami yang lain nanti mengahwinkan anak perempuan mereka. Haha. Lalalala. Owh, makngah telah membetulkan kain sejurus sebelum majlis bermula. Ngeee....

4. Majlis kawen ini punya beberapa orang international guest dalam 30 orang dari pelbagai negara. Rata2nya rakan2 pengantin yang sama2 belajar di Australia dulu. Dan, dalam ucapan terima kasihnya, kak Juwita telah memberitahu rakan2 itu semua gembira dapat mengenali budaya Melayu khususnya untuk adat perkahwinan.

5. Malam berinai telah dihoskan oleh pengacara terkenal, Datuk Mahadzir Lokman. Owh, sangat seronok mendengar dia berbahasa Melayu dan Inggeris. Dia telah menterjemah dengan riang sekali. Acara suap-menyuap - I feed you, you feed me. Haha.

6. Malam berinai telah diserikan dengan joget lambak. Tapi, tariannya adalah tarian zapin. Semua internatioanl guest kami itu belajar menari dengan sangat seronok bersama pengantin, pakngah dan makngah. Tiba2, pakngah saya tak reti menari zapin. Malah, makngah dengan kak Juwita dengan bagusnya menari dan mengajar tetamu2 itu. Musykil saya lihat pakngah terkial2 di hadapan itu. Walhal, kami semua tahu pakngah memang tahu menari zapin itu. Hoho.

7. Ramai tetamu VIP yang datang, terutama pada majlis santapan bersama sultan Johor dan majlis resepsi di Muar. Akhbar2 utama semalam ada gambar Najib sedang merenjis mempelai. Semua sepupu2 pun jeles melihat sepupu kami yang hensem itu, Faiz menjadi pengapit masuk jugaks gambar itu. Semua pun takut nak jadik pengapit, tapi, bila gambar masuk suratkhabar, ramai2 pula jeles. Heh!

8. Di JB, kami hanya melihat VIP berlegar2 di kawasan makan kami. Dan, kami adek2 beradek telah memilih satu orang VIP untuk ambil gambar iaitu, YB R*azali I*smail yang tampan itu. Haha. Kami semua riang. Tapi, tak sempat pula nak ambil gambar dengan dia sekali lagi di majlis di Muar.

9. Ada majlis ambur2 iaitu baling gula2 dan syiling. Ia hanya untuk riang2 sahaja dan telah dilakukan dengan baik sekali oleh makngah kami di JB dan Muar. Kelakar jugaks melihat orang kenamaan turut serta mengutip syling dan gula2. Isteri Tun Musa Hitam sangat riang minta makngah baling ke arahnya. Pakngah saya takut benar syiling kena kepala. Tapi, dia tidak henti2 senyum melihat telatah orang2 ketika iu. Saya? Banyak jugaks saya dapat, sebab makngah baling tepat kepada saya. Hehe, terima kasih. Makngah memang sharp shooter. Haha. Lalalala...

10.Tapi, R*osmah dan N*ajib seperti tidak gemar acara baling itu. Kat Muar, ada dua mangkuk pulaks tu. Lama betul makngah membaling. Tapi, kelakar gila bila makngah baling dan kene kat jambul R*osmah. Kitorang risau gellar. Nampak betul R*osmah tahan nak buat muka marah. Hehe. N*ajib kutip jugaks gula2 dan syling di kakinya. Owh, syliling terkena rambut R*osmah itu memang jadi bualan kami sepupu-sepapat. Naseblah tak rosak rambutnya yang kembang itu. Owh, maaflah. Haha.

Eh, panjang pula. Maaflah. Sekian.

2 comments:

Unknown said...

Anak Ghani Othman ke?

SITI said...

enchek Anuar: Yup, anak PakNgah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...