Tuesday, November 18, 2008

18112008

Lewat menulis gara2 kegagalan talian internet di bilik. Saya menulis di opis KAB. Apa yang saya ingin tulis? Owh, janganlah terasa "pening" dengan tulisan ini.

Saya baru keluar dari bilik Pengetua Kacak. Saya beri dia kek buah, ole2 dari kenduri kawen. Ada lebihan, maka dapatlah saya agih2kan kepada rakan2 dan orang2 di opis ini. Kebetulan, Pengetua ada di bilik, maka saya berkesempatan berjumpa dia.

Saya memang sentiasa riang bila dapat berjumpa Pengetua. Dia bukanlah sekacak mana. Namun, bukankah kacak itu sangat subjektif? Cerita kekacakkan Pengetua ini saya dengar semasa saya berada di akhir tahun satu pengajian saya. Pelajar perempuan yang duduk di K4 ketika itu mengilai kekacakkan Pengetua saya. Haha. Lantas, saya pun memanggil dia Pengetua Kacak.

Saya mungkin senang berbicara dengan Pengetua. Dan, saya lihat dia pun begitu. Dia juga boleh berbicara dengan saya hampir banyak perkara. Dia yang mengajar saya membuat minit mesyuarat satu ketika dulu. Masa itu, hari sudah lewat petang. Seingat saya sudah jam 6. Dan, dia telah mencetak minit mesyuarat yang telah dia buat sendiri untuk diberikan kepada saya. Saya sangat riang petang itu.

Saya jarang bersedih bila keluar dari bilik dia. Cuma, dulu2, masa nakkal2, darah muda sedang berkobar2, dia selalu tidak bersetuju dengan idea saya dan rakan2. Akhirnya, dia sendiri memujuk saya supaya bertenang sementelah beberapa kesilapan berlaku pada projek yang saya jalankan.

Hari ini, saya juga telah keluar dengan riangnya dari bilik Pengetua Kacak. Hajat di hati saya nak beri buah tangan itu sahaja, dan keluar. Tidak mahulah saya mengganggu dia yang kelihatan sungguh sibuk. Tapi, hampir satu jam juga saya di bilik dia. Saya terpaksa keluar dari bilik dia sebab topik yang dia sedang ceritakan kepada saya ialah? Anak yang ramai. Apakah???

Pengetua Kacak kata, dia rasa dengan lima orang anak yang dia ada sekarang, dia rasa sedikit. Bila dah tua, barulah tahu bestnyer ada anak ramai2. Muda2 dulu tak nak anak yang ramai. Tapi, bila nampak orang lain punya keluarga yang besar, barulah terasa agak rugi. Dan, dia akan menambah bilangan cucu yang kedua dan ketiga lewat bulan April depan.

Saya terus keluar walaupun pada dasarnya dia belum habis berbicara. Bercakap tentang anak yang ramai dengan saya? Maaf, doktor, tapi, saya belum berkahwin. Apa2 pun, saya akan ingat nasehat doktor itu. Haha. Lalala...

p/s: entri ini bukan untuk mengaibkan sesiapa. Cuma, luahan rasa (peribadi) hari ini. Owh!

2 comments:

Anonymous said...

saya pun nak anak yang ramai..hehehehe..paling kurang pun sama macam apa yang ayah saya dapat..hehehehe

SITI said...

Oryza: ahaks, ramai tu. Takpelah, gaji kau besar, boleh jer nak anak ramai2. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...