Wednesday, August 27, 2008

Anwar

Akhirnya, Anwar Ibrahim menang dan bergelar ahli Parlimen Malaysia.

Saya telah dibesarkan dalam keluarga yang memang sangat dekat dengan politik Malaysia ini. Dan, saya telah dibesarkan dalam family Kerajaan. Maka, kami tidak akan cenderung untuk menentang kerajaan. Agak sukar.

Namun, sekarang, politik Malaysia sudah masuk fasa yang lain. Atmosphere sangat lain. Sangat pelik, then.

Kita semua tahu, ura2 16 Sept ini. Apa yang sedang diusahakan oleh orang yang bernama Anwar Ibrahim ini. Ada yang takut. Ada yang tidak sabar menunggu apa yang belaku. Tidak kurang juga yang tidak ambil peduli. Yang penting hidup mesti diteruskan.

Ya, hidup memang perlu diteruskan. Walau hidup itu susah, walau hidup itu senang. Tapi, pimpinan negara sedikit sebanyak memberi impak kepada satu2 kehidupan manusia. Bukannyer kita tidak pernah mendengar PATI2 yang dtg ke negara kita, esp dari Indonesia, memuji2 negara kita sbg negara yang cukup bertuah. Negara yang kaya, negara yang maju. Politik yang stabil merupakan antara faktor yang penting dalam pujian itu.

Apa yang saya ingin katakan di sini ialah, walau apa pun yang terjadi, walau siapa pun yang memerintah, silalah berlaku baik, silalah berbuat baik, silalah menjadi baik.

Cerita2 yang saya dengar, baca dan lihat adalah semakin lama semakin kurang enak. Walau cerita Pak Lah, walau cerita Najib, walau cerita Anwar. Bagi melihat sesuatu dengan positif, saya hanya memujuk hati, bahawa semua yang berlaku itu, ada hikmahnya. Harap2, yang baik2 sahaja akan berlaku nanti.

Semalam, dalam suratkhabar utusan, saya terbaca satu petikan ucapan Tunku Abdul Rahman, semasa kemerdekaan."Bahawa rakyat malaysia yang berbilang kaum ini perlu bersatu-padu dan bertolak ansur untuk mencapai kemerdekaan. Bahawa negara Malaysia ini adalah negara yang unik, yang tiada negara lain di dunia ini yang seumpama dengannya". Semakin menjadi dewasa ini, semakin saya sedar, betapa perpaduan itu sangat bernilai, antara aset yang berharga kepada negara ini.

Semuga yang baik2 sahaja akan berlaku kepada negara ini. AMEEN.

5 comments:

Anonymous said...

Salam,
Dengan kembalinya Anwar ke Parlimen, diharap Parlimen kembali digunakan sebagai medium yang betul untuk membincangkan agenda rakyat, pembangunan negara dan perkara-perkara yang meningkatkan kualiti hidup rakyat Malaysia. Tidaklah perlu lagi rasanya Parlimen digunakan untuk membincangkan perkara-perkara remeh yang sepatutnya tidak dibincangkan seperti "siapa liwat siapa", "sumpah laknat","altantunya" dan sebagainya. Biarkanlah Mahkamah yang menentukan keputusan mengenai perkara tersebut tanpa campur-tangan pihak kerajaan. Peace Malaysia

Anonymous said...

Cik Tim, media arus perdana seperti UTUSAN yang diperkudakan oleh UMNO akhir-akhir ini kelihatan terpaksa menelan ludahnya kembali.Dah kutuk Anwar habis-habisan sebelum pilihan raya. Bila tahu Anwar menang terus senyap..hahahahaha..kesian betul..Keputusan pilihan raya menunjukkan yang rakyat mahukan perubahan,mahukan kerajaan yg membela rakyat..bukan kerajaan yang membela Anak menantu..semalam saya dah tahu kenapa Pak Lah buat sport check mengejut kepada sistem komuter dan LRT....hahahaha..keji betul Pak Lah nie..dah la Pak Lah..ko dah tua, cepat-cepat bersara yer...rehat..buat ibadah..semoga bulan Ramadhdan ini memberikan petunjuk kepada Pak Lah untuk memimpin negara dengan baik.Amin

SITI said...

manilkara: salam n welkam. Ya, harap2, mereka akan menjadi intelektual dan berperangai seperti orang2 intelek. Huh.

Oryza: marah kau nampaknya. Entahlah, kenapa ada orang jahat begitu, kan? Aku tak faham sungguh.

Anonymous said...

hahahaha...biasa la. ada orang baik, mesti ada orang jahat. kalau ada orang jahat, mesti akan ada hero yg selamatkan semua org dari orang jahat..hehehehe..terpengaruh dengan cerita hindustan..huhuhu..

Anonymous said...

Yea..Anwar menang, semoga kerajaan Pak Lah tumbang 16 September.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...