Monday, March 31, 2008

U.B.A.N

Hari ini sudah hari terakhir dalam bulan Mac tahun 2008. Saya semakin tua saat demi saat...

Bukan helaian pertama uban ada di kepala saya. Ya, uban, rambut putih itu, yang seringkali dikaitkankan dengan TUA. Saya tak ingat kali pertama ia hadir, tapi, adek yang suka main2 rambut saya yang nampak. Dan, seingat saya, ia adalah sehelai rambut dengan separuh putih dan separuh hitam. Dan, kemudian, ada lagi helaian2 rambut putih yang lain, meniti masa. Tapi, yang pasti, saya tidak dapat melihat helaian2 rambut itu, selagi ia tidak dicabut dari kepala.

Keluarga saya (sebelah ibu, sebelah bapa saya agak kurang pasti), memang keturunan yang cepat beruban. Rambut cepat putih. Pada umur selepas 40 tahun, rambut sudah mulai putih. Pak Ngah saya yang seorang itu, telah menghitamkan rambutnya, maka dia kelihatan lebih muda dari umurnya. Dia berumur 62 tahun pada tahun ini. Tapi, adek2nya yang lain tidak mewarnakan rambut mereka. Maka, (trust me) rambut mereka adalah putih.

Saya merasakan... hurm... rasa apa ntah... tapi, rasa lain macam lah, apabila saya sendiri, di suatu pagi, sedang memberus gigi, dan ternampak helaian rambut putih itu. Sangat putih. Penuh. SENDIRI, ok?

Seriously, u will feel sumthing. Rasa tua? Mungkinlah. Rasa matang? Haha. Rasa pelik2s. Bolehlah. Tapi, yang pasti, bukan satu rasa yang biasa2. Owh.

Semoga Tuhan akan terus merahmati saat2 kehidupan saya meniti TUA itu. AMEEN.

10 comments:

Anonymous said...

ya..kamu sudah tua...begitu juga kami..aku mahu jadi kanak2 balik..

SITI said...

Anon: Semua yang hidup tidak akan menjadi semakin muda.

Owh, tolonglah jgn jadi anon. Tak bestlah. Pilihlah satu nama. Cik Bintang2 yang Indah. atau. En. Pisang yang Hensem. atau. Pn. Mawar yang Riang. atau banyak lagi nama lain yang boleh dipilih. OK?

:)

ultimatecass said...

Tim, aku akan jumpa uban perhaps once a year. still belum tua la tu. hahaha.
aku juga baik kan tak penah guna anon. hehehe
Tim, kenapakah orang ramai sangat pregnant sekarang ni? lepas satu satu. serentak pulak tu. macam ni kalau ada gathering aku tanak pegi la. nanti orang cerita pasal anak aja aku akan bosan.

SITI said...

Atie: Ya, kau mmg baik. :)

Haah. Sume pun kawen, pastu pregnant. Konon2 suburlah. Huhu. Ada SATU orang kawan aku, dia kata begini (last year lah), "Minggu depan F kawen, pastu A kawen, pastu aku kawen, kalu kitorang pregnant, sume lahir tahun depan (tahun ni lah), nanti anak kitorang sume sebaya". Aku dalam hati like "Owh, ok, maka kau nak suh aku buat apa skrang? Just pick one guy n kawen bcoz nak jugak anak sebaya dgn anak korang? BEGITU?". Tp, aku cakap, "Owh, baguslah. Jaga diri elok2." Owh, Atie. Aku geli, OK? Haha.

Nanti kiter reunion bsama2 jers, best sket shopping. Lalalala. :D

ultimatecass said...

HAHAHAHA lawaklah. biarlah anak aku nanti keseorangan. takpe. hahaha
mari kita reunion sendiri pegi shopping dan makan sesuka hati without having to dukung anak yang nangis, lapar, muntah, nak tido segala.
kau akan teman aku jadi andartu ke tim? ke aku tetap akan lone ranger jadi andartu nanti?

SITI said...

Atie: kau andartu? apakah? Bukan ker kau sudah ada itu Mr. Entertainer aka Mr. BF aka Mr. Armand? :P Sudahlah kau. Heh.

Jodoh di tangan Tuhan, Atie. :)

ultimatecass said...

tim. betul kata kau. jodoh di tangan tuhan.
so doesn't mean that if u're with someone, akan kahwin, kan?
aku tau aku tanak kahwin till at least 27-28.

SITI said...

Atie: Haah. Ramai jer, berchenta bertahun2 tak kawen juga. Penat jer berchenta, duit pun byk abis, kan? Pembaziran masa, pembaziran emosi, pelbagai lah yg telah dibazirkan. Haha.

Bak kata Nella, "kawen tu perkara ke-141 dlm list perkara yg perlu aku lakukan dalam hidup." Huhu.

Tp, mak aku penah kata juga " Kahwin tu perkara baik. Pasti akan ada rezeki yang Tuhan akan bagi". :)

Owh. Bab kawen sgt letih utk dibincangkan. Penat!

Anonymous said...

kahwin = penat = MEMANG!!!!

SITI said...

Erma: kau belum kawen, maner kau tahu? Huhu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...