Friday, January 25, 2008

Mandul

Saya memang sudah lama ingin menulis tentang satu perkara ini. Ini kerana saya selalu ditanyakan soalan, "Kenapa boleh jadi macam tu, eh?".

Salah satu sebabnya ialah kerana Allah SWT memang menjadikan wujudnya golongan ini. Sebagaimana dalam firmanNya dalam Surah Asy-Syura, ayat 49-50 yang bermaksud;
"Bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan di bumi. Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya; Dia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan Dia mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa yang dikehendakiNya [49] Atau Dia mengurniakan mereka kedua-duanya - anak-anak lelaki dan perempuan, dan Dia juga menjadikan sesiapa yang dikehendakiNya: mandul. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa [50]"


Dengan ilmu saya yang cetek ini, saya hanya dapat memikirkan, bahawa Allah SWT telah menjadikan beberapa orang dari kalangan kita; mandul kerana Allah SWT juga telah menjadikan sesetengah daripada kita adalah anak yatim (piatu). Maka, golongan2 ini adalah complement each other. Itulah antara hikmah wujudnya dua golongan ini. Semoga kita semua di bawah rahmatNya. Ameen.

Sekian.

3 comments:

Anonymous said...

ya.... hidup kita ini sebenarnya saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.... semoga kita semua beroleh keberkatan dan kerahmatan dari Nya... ameen....

Anonymous said...

hai adeqs...this is my 2nd visits. luv ur writing-style. keep on writing dear!!!

SITI said...

asma: ya. ameen.

akak ronie: owh, kakak juga sudah ke sini. Tq. Akan berusaha untuk "keep on" itu. Huhu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...