Sunday, November 25, 2007

Untuk Kamu

Seorang pakcik saya telah membuka sebuah kedai kain sejak beberapa tahun yang lalu. Sejak itu, saya sering ke sana. Dan, apa lagi yang saya boleh dapat selain kain dan kain untuk dibuat baju dan baju dan baju lagi.

Bulan Ramadhan yang lepas, saya telah byk kali ke sana. Meneman emak, adik, saudara-mara dan rakan2. Setiap kali itu juga saya telah mendapat kain.

Pada satu minggu itu, saya telah diberi peluang oleh emak untuk memilih sepasang kain. Setelah dipilih atas pilih, saya perlu memilih antara dua pasang kain berwarna kuning. Saya perlu memilih kerana saya dibenarkan untuk mendapat hanya sepasang sahaja. (Saya telah mendapat 3 pasang kain minggu sebelumnya. Huhu). Setelah hampir setengah jam, akhirnya saya telah memilih kain berwarna kuning jenis sutera Italy itu. Wpun gembira, tapi sepasang kain yang satu lagi itu ditinggalkan dengan kesedihan.

Pada minggu hadapannya, saya terpaksa ke kedai itu lagi membawa rakan dan saudara. Tidaklah saya ketahui saya perlu ke sana lagi. Dan, pada hari itu, saya telah mendapat kain berwarna kuning yang satu lagi itu, jenis chiffon. Hati saya rasa sgt gumbira. Saya mendapat kain-kain itu tanpa gundah-gulana lagi.

Pengajaran dari cerita di atas: jika sesuatu itu telah ditakdirkan untuk kamu, maka ia mmg akan menjadi milik kamu. Cuma masa sahaja yang menentukan. Tp, jika sesuatu itu tidak ditakdirkan untuk kamu, mmg kamu tidak akan dapat memilikinya. Tidaklah perlu kamu menunggu seribu tahun atau pun mengejar seribu batu jauhnya.

Dan lagi, belajarlah menghargai dan bersyukur dan berdoalah untuk merasa kecukupan itu. Ameen.

2 comments:

Marliza Radzi said...

kak yanti mu ini singgah lagi! :)

bagus pengajarannya!

SITI said...

Kalu kak Yanti berhajat ingin membeli kain buat persiapan perkahwinan, bagitaulah. Bleh dpt harga kawan2. Hehe. Tp, jauhlah sket, kat Seremban. :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...