Sunday, July 29, 2012

Puasa

Ramadhan tahun ini sudah masuk banyak hari. Juga banyak drama untuk saya. Tapi, puasa tetap kena puasa.

Tahun ini saya banyak baca/dengar/tonton rancangan tentang mendidik anak-anak kecil berpuasa. Wardina telah muncul dengan anaknya dalam rancangan Nasi Lemak Kopi O. Semangat ajar anak puasa. Wardina mengelat, bagi anak sahur jam 7 pagi. Haha.

Saya ingat lagi mula-mula saya perlu berpuasa. Darjah satu, umur tujuh tahun. Saya ingat lagi, emak yang risau takut saya tak tahan. Jadinya, tahu pertama saya complete puasa 30 hari puasa separuh hari. Balik sekolah saja saya dah boleh berbuka. 

Emak masih risau sehingga saya masuk asrama tingkatan satu. Masa bulan puasa, saya perlu berlatih main ping-pong. Pelik tau, mak suruh saya berbuka. Saya ingat saya ada satu hari tak puasa, mak risau takut saya dehydrated. Mak yang drama.

Tahun ini, di opis saya, ada satu budak Bumiputera Sarawak mula berpuasa bersama. Dia ada bf Muslim, jadi dia perlu berlatih berpuasa. Saya pun risau, sebab saya ingat saya berlatih berpuasa separuh hari saja. Budak ini puasa 3 hari, masuk hari keempat sudah tidak larat. Kasihan juga dia. Yalah, sahur sorang-sorang di rumah, sebab dia masih tinggal bersama keluarga sendiri. Buka puasa sahaja dengan bf. 

Isnin yang lalu, saya berkesempatan bermalam dengan rumah sepupu saya. Anak pertama lelaki usia 6 tahun, anak kedua usia 5 tahun turut berpuasa. Seronok, mereka kata. Tapi, yang perempuan, selesai satu hari berpuasa, sudah tanya ibunya, boleh tak nak pakai baju raya. Haha, kids. Yalah, mungkin tiada siapa beritahu dia puasa perlu 30 hari. Dan, mana dia ingat satu bulan ada berapa hari.

Budak berdua ini senang juga bangun sahur, terutama yang perempuan. Kejut tak nangis pun. Makan sahaja apa yang ada atas meja. Abangnya minta Koko Krunch. Saya kagum, kerana saya banyak drama masa nak bangun sahur dulu. Menangis, menjerit, mengingau pun ada. Haha. 

Selamat berpuasa, y'all.

Sekian.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...