Saturday, June 09, 2012

Pisang yang Tersusun Rapi

Memilih makanan adalah hal yang agak sukar, kerana terlalu banyak untuk dipilih. Terlalu banyak. Jadi, kita akan memilih makanan yang halal, sedap dan sesuai dengan kemampuan kita.

Saya memang ada masalah nak pilih makanan. Jadi, bacalah sikit-sikit. Apa yang kita selalu diberitahu, kurma sangat bagus dan menjadi makanan Rasul kita. Tapi, saya lebih gemar buah tin (fig). Suka sangat-sangat. 

Lepas saya baca lagi, saya obses dengan zaitun. Saya mula guna minyak zaitun kalau saya (main) masak-masak di rumah. Suka, sebab esok harinya terasa kulit lebih licin. Tapi, saya selalu masak pada hujung minggu sahaja. Jadi, kulit lebih licin pada hari minggu saja.

Dan, baca lagi. Saya jadi obses dengan buah delima. Tapi, kat Malaysia agak mahal. Beli juga sekali-sekala. Semasa zaman obses itu, saya juga telah membeli syampu dan ubat gigi yang ada kandungan buah delima ini. :)

Minggu lalu, saya baca lagi. Dan, saya jumpa sesuatu yan comel. Banana is stated in Quran! Hehe. Saya tak perasan pun perkara ini selama ini, walaupun surah ini selalu dibaca. It is stated in surah al-Waqiah.

Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya (56:29)

Saya tak tahu kenapa, tapi saya rasa cute. Walaupun hanya sekali sahaja disebut dalam al-Quran, berbanding buah dan makanan lain, tapi, ada banyak lagi buah/ makanan lain yang tidak disebut dalam Quran. Maka, saya pasti banana ada kelebihan tersendiri.



Banana bukan antara buah kegemaran saya. Saya hanya suka warnanya yang kuning. Tapi, saya sangat suka kerepek pisang. Tapi, selepas ini, saya mungkin akan menjadi obses dengan buah ini pula. Kita semua tahu, terdapat banyak jenis pisang. Pisang raja, pisang emas, pisang berangan, pisang rastali, pisang tanduk, to name a few. Dan, kita juga sedar, terlalu banyak jenis makanan yang boleh disediakan menggunakan pisang. Kek pisang, pengat pisang, bubur pisang, not to mention enak dimakan segar. Mungkin resepi dari blog kegemaran saya ini adalah salah satu yang boleh dicuba.

Sekian untuk kali ini. Nanti, baca lagi. Selamat menjamu selera, di samping menjaga kesihatan diri dan keluarga. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...