Wednesday, December 08, 2010

Maal Hijrah 1432 & Kepercayaan pada Tuhan

I really want to update my blog today. Badly.

But, i need to redo my literature review on subtelomeric region. Dan, seperti biasa, lebih banyak baca, lebih banyak tak tahu. And, being me, lebih banyak gambar i need for better understanding. And, colorful diagram, please.

Memang seronok belajar tentang kromosom ini. Beberapa hari yang lalu, saya telah mendengar rancangan "Tanyalah Ustaz" di TV9. Ustaz itu kata ada seorang atheist telah mempercayai adanya Tuhan selepas mengkaji tentang DNA.

Professor Antony Flew, a prominent British philosopher who is considered the world's best-known atheist, had declared, "What I think the DNA material has done is show that intelligence must have been involved in getting these extraordinarily diverse elements together. The enormous complexity by which the results were achieved look to me like the work of intelligence." (There is a God: How the World's Most Notorious Atheist Changed His Mind)
Dia tidak boleh melihat adanya Tuhan dengan hanya melihat langit yang tidak bertiang itu. Tapi, akhirnya dia mengaku "kalah" atau "salah" kerana terlalu amazed dengan chanteknya susunan DNA itu. Jika seorang atheist boleh menjadi theist, maka saya yang percaya Tuhan itu Maha Esa, perlulah banyak2 bersyukur diberi peluang belajar dalam2 tentang DNA dan kromosom ini. Cerita bagaimana DNA menjadi kromosom memang seronok untuk dipelajari dan dilukis2kan. Ia satu cerita yang panjang, tapi ditengah2 cerita, anda akan jumpa "sejambak bunga ros"

Ya, rantai DNA yang panjang itu akan melilit2, sampai satu tahap akan membentuk rosette, sebelum seterusnya menjadi kromosom. Saya tak sempatlah carik gambar/ video yang chantek menarek. Kalu dah jumpa, nanti saya tampal di sini, ok?

Saya ada banyak mahu tulis. Tentang pemeriksaan kesihatan. Tentang projek cucuk tanam saya. Tentang obsesi baru saya. Tapi, semuanya perlu ambil gambar. Itu sebab belum menulis.

Saya akan berusaha lebih sedikit untuk tulis2 di sini.

Sekian sahaja buat kali ini. Salam Maal Hijrah dan selamat berhijrah! :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...