Friday, December 31, 2010

Case from IMR with Love

Saya telah memberitahu emak saya, yang saya musti menulis tentang kes makcik ini.

Saya telah pergi latihan selama 2 minggu di IMR untuk Bone Marrow cytogenetics. Basically, kes-kesnya ialah daripada pesakit2 leukemia. Saya dengan riangnya belajar di sini selama dua minggu, menutup tahun 2010 saya dengan jayanya.

Namun, ada satu kes yang telah menjadi ingatan untuk saya di sini. Sepatutnya, pada hari Jumaat, para doktor tidak sepatutnya menghantar sampel. Namun, kadangkala, ada juga yang terlepas pandang lalu menghantar juga sampel. Sampel pada hari Jumaat hanya akan diproses pada hari Isnin, lalu akan mengurangkan kebarangkalian mendapat serakan metafasa yang baik, kadangkala tak dapat lansung.

Saya rasa macam sedih, sebab, ambil sampel bone marrow tidak seperti ambil darah periferi. Saketnya, amatlah saket.

Semasa hari Jumaat itu juga, saya telah membaca buku, lantas menemui kaedah mengkultur selama satu jam sahaja. Setelah berbincang dengan pegawai berkenaan, dia menggalakkan saya untuk mencuba pada hari itu. "Dulu2, pernah buat tapi sebab banyak sangat kes, jadi dah tak buat dah", terang pegawai tersebut.

Pada hari Jumaat itu, ada tiga sampel sampai. Tetapi kes yang satu ini memang menarek perhatian. Doktor perubatannya telah menghantar sendiri sampel tersebut, nun jauh dari Selayang. Tidak tahulah kenapa. Ya, doktor muda, dengan penuh semangat dan dedikasi. Saya dan orang lab, bisik2, mungkin itu ahli saudaranya. Mungkin.

Saya telah memilih untuk menjalankan teknik "1 jam" itu ke atas sampel tersebut. Terima kasih kepada Encik Faiz kerana sudi membantu. 

Pada hari Isnin berikutnya, adalah berdebar2 mahu mencerap. Ini kerana, sampel yang diberikan amat sedikit. Mula2, sudah rasa sedih, tapi tetap teruskan juga, namun bersedia untuk menerima kegagalan. Tetapi, akhirnya kami berjaya dapat spreads yang chantek2. Saya senyum lebar pada pagi Isnin itu. Terus mesej pegawai, walaupun dia sedang bercuti, jauh di negara Panda sana.


Kemudian, diteruskan dengan proses "aging" yang mengambil masa 3 hari. Jadi, hari Khamis yang lau, saya banding dan terus mencerap. Tiba2, jumpa interphase bentuk love. Haha. Like, perfect love. Mahu ambil gambar, tapi phone tertinggal kat kereta. Akhirnya, En. Faiz juga yang ambil gambar tesebut. Terima kasih, ya. Sebenarnya, ada banyak interphase makcik ini yang menyerupai bentuk love, yang senget, yang tebalik, sume pun ada. Tapi, gambar (sebelah kiri ini), semacam sempurna. :)


Saya telah susun hampir 20 spreads makcik ini, tapi tidak nampak apa2 aberasi.

Saya tidak kenal makcik ini. Juga tidak tahu apa yang berlaku. Dia pastinya seorang anak kepada seseorang. Mungkin juga seorang ibu kepada ramai orang. Seorang kakak, atau seorang adek. Hanya Tuhan saja yang tahu mengapa sampel sum-sum tulanya diberi perhatian sebegitu rupa oleh doktor dan orang makmal. Mungkin makcik ini telah banyak berbuat kebajikan. Mungkin makcik ini juga penuh dengan kasih sayang. Melimpah ruah sampai sel-sel dia pun bentuk love. Hehe. Her number is BM1688/10.

Di sini, saya mahu ucap terima kasih kepada semua orang di IMR yang sudi membantu saya dalam pembelajaran saya. Walaupun hanya 9 hari berada di sana, saya dapat merasa sebegitu banyak "kasih sayang" daripada sebegitu ramai manusia. 

Sekian. Selamat menyambut tahun baru dengan kasih sayang. :)

unedited picture, taken directly from microscope by En. Faiz.
updated on 6/1/11: disebabkan macam ramai je tak percaya, saya muat naik raw picture yang dimabil directly from microscope. Saya tak tipu, kan? :)

8 comments:

KBH said...

Hebatnya kekuasaan Allah...

SITI said...

suka, kan? cuteness!

KBH said...

patutlah dapat email pelik je isinya...hehe...

SITI said...

huh, maaflah. stress jugak saya dibuatnya. tapi, dah tak boleh buat apa kecuali tukar password.

maaflah, ya.

KBH said...

Rilex.Jangan stress stress....No big deal pun...

ros said...

biar betul ni kak..mcm x caye je..bertuah la akak sb akk yg proses bonemarrow org ni..die ade penyakit ape??ape name cell 2?? love cell ke?? kite tnjuk kt kwn kite gmbr cell 2,then akk tau pe kwn kite kate "eh,tipulah"..ermm...die x caye..

SITI said...

KBH;
mana tak stress, bos pun dapat. Hoh!

Ros;
betullah ni. tu kita dah upload raw picture, yang belum edit lagi. chantek, kan? geram.

ros said...

hari ni masuk je keje,blom ltk beg lg trs tnjuk kt org2 yg x percaya psl cell 2..sume terkejut n cite love cell ni dijadikan sbg bahan utk bercerita kt pantry..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...