Monday, August 30, 2010

Merdeka 2010

Terasa macam nak tulis tentang merdeka.

Semalam TV2 tayangkan filem Hati Malaya:1957. Dan, sekali lagi saya nangis. Haha. Part bila all the women bukak gelang masing2 to give to Tunku nak pergi London. Sedih betul.

Sebenarnya, saya pernah mengikuti satu slot bersama pengarah filem ini, Shuhaimie Baba berdiskusi tentang filem ini. Lepas dia terangkan, our NC cakap, bayangkan pengorbanan yang teah dilakukan oleh perempuan2 itu. Bagaimana seorang perempuan sanggup nak serahkan barang kemas mereka. Bukankah all the jeweleries are our best friends? Huhu. BTW, diskusi itu menceritakan peranan wanita dalam kemerdekaan.

Saya rasa filem ini dan novel Interlok oleh Abdullah Hussein adalah antara karya yang boleh mengingatkan kita atau memberitahu kita bagaimanakah merdeka kita ini. Bagaimana mulanya perpaduan kita antara kaum2. Bagaimana mashyurnya bumi Malaya ini sejak dulu. Dari zaman dahulu sehingga kini, negara kita ini mashyur sebagai bumi penuh rezeki. Bolehkah kita mengira orang yang mendatang sejak dulu hingga kini?

Sebentar tadi juga, ditunjukkan sedang ada satu majlis kesyukuran sempena merdeka yang disambut dalam bulan Ramadan ini. Ya, bersyukur untuk keamanan itu perlu. Bila bercakap tentang perkara ini, saya teringat wawancara dengan Tun M sewaktu dia mahu bersara dulu. Ditanya apakah yang dia paling berterima kasih kepada rakyat negara ini. Jawabnya, terima kasih kerana dapat mengekalkan keharmonian dalam berbilang agama dan kaum ini. Terkejut benar saya mendengar jawapan itu. Sekarang, barulah saya tahu apa maksud Tun M itu. Sememangnya, kita tidak boleh menerima mana-mana pihak yang sengaja mencetuskan sentimen perkauman dan agama di negara ini. Walaupun ada sedikit spark yang wujud, ia boleh mencetuskan huru hara yang sangatlah huru hara. Huh!

Silalah tonton dan baca dua karya ini, Hati Malaya:1957 dan Interlok, sempena menyambut merdeka esok.

Sekian. Selamat menjana transformasi. ;p

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...