Saturday, November 07, 2009

Kerja Sukarelawan

Sejak bulan Ramadan yang lalu, saya telah membuat kerja sukarelawan di HKL. Kerja sukarelawan, takrif ringkasnya ialah kerja tanpa mengharapkan gaji atau apa2 bayaran.

Tapi, kerja yang saya buat bukanlah yang selalu ditawarkan. Saya telah membantu menyusun kromosom. :)

HKL telah mempunyai banyak sangat kes yang perlu diselesaikan. Tidak termampu oleh staf mereka untuk membuatnya. Ada lebih kurang 2000 kes yang masih belum dianalisis termasuk beratus2 kes tahun 2008. Bayangkan, anda antar sampel darah, setahun lepas tu baru dapat keputusan. Huh! Maka, pihak HKL telah menawarkan 2 staf LPPKN untuk melakukan kerja lebih masa. Namun, hanya seorang saja yang telah pergi, Kak Nor.

Saya baik jer dengan kakak yang seorang ini di LPPKN. Dengan pengalaman yang banyak, dia telah membantu saya dalam menjalankan kerja makmal saya.

Setelah saya ditawarkan bekerja dengan Dr. Wong, saya tahu saya perlu mempersiapkan diri. Saya sedar saya masih lemah dalam bidang pengkariotipan (karyotyping); iaitu susun2 kromosom. Jadi, saya telah memohon kepada ketua unit makmal genetik HKL untuk membantu menyiapkan kerja2 pengkariotipan kromosom itu.



"Boleh je. Tapi, awak pegawai sains ker apa?" "Eh, tak Dr. Saya pelajar lagi." "Habis tu, macam mana nak bayar?" "Eh, takpe Dr." "Oooh, awak nak buat kerja sukarelawan, saya lagilah suka. Jangan awak rosakkan mesin saya sudah." "Ahaha. Takdelah, Dr. Terima kasih Dr."

Benarlah kata orang, melakukan kerja sukarelawan memang akan memberikan kepuasan kepada diri sendiri. Jika hidup seperti tidak tenang walaupun sudah melakukan segala suruhan Tuhan, banyakkanlah melakukan kerja2 sukarelawan. Saya memang telah merasakannya. Hujung minggu saya menjadi amat2 bermakna, lebih2 lagi bila mendapat satu kes abnormal di awal2 minggu saya bermula. Kes t(1;12).

Selagi saya tinggal depan HKL ini, saya akan pergi berjalan kaki dengan bersungguh2 ke sana. Pernah saya pergi jam 10 pagi, pulang jam 10 malam. Haha. Makan pun dalam screening room. That day, kak Nor datang lambat, bawak juadah KFC untuk kami lunch bersama2. Buat kerja susun kromosom ini macam main game. Addicted dan tak rasa penat pun. Tegak jer kepala mengadap komputer.

Entri ini telah akan menjawab status2 saya di FB/ Twitter yang sering tertulis "ke HKL' setiap hujung minggu.

Sekian.

5 comments:

amiza said...

best nyer susun2 kromosom ni!!

irmazian said...

mcm best je keja ko ni tim..xde kosong ke..tp aku xde experience..aku tau electron microscope je sket2..bleh?

SITI said...

amiza;
best! sangat best!

irmazian;
ya, best! owh, training memerlukan masa yang agak lama. kalu aku dah ada lab sendiri, bolehlah aku train korang. haha.

najat said...

wow!!!
menarik2x...

SITI said...

najat;
sangat2 menarik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...