Thursday, October 08, 2009

Slaid Saya


Tgk kotak di atas. Itulah slaid2 yang berada dalam kotak slaid. Boleh kira? Tinggal 15, yg dua tepi paling kiri itu, tak dikira, sbb ada masalah sket. Owh, ya, saya cuma ada 15 sahaja yang perlu dicerap. Tiba2, hati saya jadi berdebar2. Haha.

Kotak di bawah ini pula mengandungi slaid2 yang telah saya cerap. Lebih 40 slaid kesemuanya. Ya, selepas hampir 3 tahun, saya hanya telah mencerap 40 slaid. Tapi, percayalah, ia mangandungi hundreds of images. Lots n lots.



Begini kiraannya: 40 slaid x 24 kromosom x 3 gambar FISH x 4 images = 11520! OMG, saya dah ada beribu2 gambar dalam folder thesis saya itu. OMG! Saya tak pernah kira betul2. Haha. OMG! Patutlah anak mata saya sudah bertukar menjadi warna biru laut. OMG!

Saya tahu ramai orang macam penat tengok saya buat pengajian sarjana ini. Ketahuilah, berat2 mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul. Pastinya, penat lagi mata yang mencerap ini. Saya telah mencerap all the 11520 images itu di dalam bilik gelap. Segelap2nya. Hanya ada sumber cahaya dari skrin PC. Itu sebab mata saya jadi cepat letih. Saya tidak boleh mencerap terlalu lama. Saya perlu keluar dari bilik itu, jika saya rasa urat di mata merasa penat. Jika saya memaksa, urat di mata boleh menjadi putus. Konon.

Doakan saya supaya dapat serahkan thesis saya akhir tahun ini. Saya sudah dapat satu kes positif. Tapi, ia benar2 mencabar kerana abnormal kromosom yang saya dapat ini, not more than 5 cases were reported dalam jurnal. 5? Apakah? Takut, kan? Kalu kes ini saya berjaya laporkan dalam jurnal berimpak tinggi, pasti akan ada orang yang akan refer nama saya nanti. Siti et al. Hahaha. Maaflah, saya memang agak kuat perasan.

Maaflah. Sekian.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...