Wednesday, April 29, 2009

Genetik & Kanser

Penyakit memang ditakuti, kerana ia membawa kesakitan. Zaman sekarang, pelbagai jenis penyakit, yang dikatakan tiada penawarnya telah muncul bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Terbaru, kes selsema khinzir. Sangat menakutkan, kerana ia berjangkit melalui udara. Terasa mahu berhenti bernafas. Huh.

Penyakit yang sangat digeruni juga ialah kanser, yang mampu menyerang mana2 organ tubuh manusia. Sering dikaitkan dengan kematian, pembedahan dan rawatan kemoterapi/ radioterapi bkanlah perkara2 yang meriangkan. Pencegahan kanser pula seperti sukar dilakukan di kota yang penuh pencemaran.

Kanser juga telah dikaitkan dengan gen dan perwarisan. Oncogene dikatakan boleh diwariskan, bermaksud, saudara mara pesakit kanser juga boleh menghidap penyakit yang sama. Kes ini terjadi kepada Allahyarhamah Endon Mahmood, bekas wanita pertama kita. Diceritakan, dia tidaklah begitu terkejut dengan berita menghidap kanser payudara kerana, kembarnya telah meninggal akibar kanser tersebut.

Allahyarhamah mempunyai seorang sahaja anak perempuan, Nori. Saya berkira2, dia mempunyai sejarah keluarga yang signifikan untuk penyakit kanser payudara ini.

Jika anda berada dalam situasi Nori Abdullah, yang mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk menghidap penyakit seperti ibu dan ibu saudaranya itu, apakah yang anda akan lakukan?

Saya adalah peminat setia cerita Greys Anatomy. Dalam satu daripada episodnya, ada kisah seorang perempuan, yang telah berkahwin, tetapi belum beranak, belum pun berumur 35 tahun, telah berjumpa dengan rakannya, seorang pakar bedah O&G. Dia berada dalam keadaan seperti Nori, yang mempunyai sejarah perubatan keluarga bagi penyakit kanser payudara ini. Dia telah melakukan satu keputusan yang ekstrem, di mana dia ingin melakukan masectomy. Ya, jika telah membuang payu dara, maka tidak akan ada risiko kena kanser payudara lagi.

Dia juga melakukan pembedahan membuang rahim dan ovari, walaupun belum beranak. Ini kerana kanser payudara, rahim dan ovari saing berkait rapat. Boleh membuat bacaan lanjut jika berminat.

Suami perempuan itu sangat sedih, tetapi akhirnya tetap menyokong keputusan isterinya.

Jika anda berada dalam situasi tersebut, adakah anda akan? Jika anda seorang suami, adakah anda juga akan?

Sekian.

3 comments:

eMa in the LaLaLand said...

ehmm..menarik..
belu terfikir setakat ini..
aku akan suarakan pendapata aku jap lagi ek?
kalu ko tim?

SITI said...

ema;
kamu masih di lalaland?

Erm, aku pun masih berfikir2 lagi. Tapi, aku rasa tidaklah aku akan buat perkara yg ekstrem begitu.

Hurm...

armouris said...

lagi info tentang kanser payudara kat sini - Pengesanan Awal Kanser Payudara

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...