Tuesday, March 10, 2009

DUA TAHUN SETITIS RASA

Bulan ini juga adalah ulangtahun blog saya yang kedua. Bersyukur saya ke hadrat Ilahi kerana dikurniakan upaya untuk terus menulis di sini.

Dalam dua tahun ini, pelbagai perkara juga telah berlaku di blog ini. Tak sangka rupa2nya menulis blog juga boleh memberi kesan yang buruk. Ya, saya bercakap mengenai buli siber di sini.

Saya pernah membaca di muka akhbar, kanak2 semuda 8 tahun mahu membunuh diri akibat buli siber. Rakan2 mengutuk2nya di alam maya dan menyebar perkara2 yang tidak sepatutnya. Perkara ni menyebabkan budak itu tertekan lantas mahu membunuh diri.

Gejala ini menakutkan. Ia berlaku generasi budak2 zaman kini yang sangat gemar bersosial melalui ruang maya ini. Saya juga pada mulanya agak ketinggalan memulakan profil di Friendster dan Facebook. Saya tidak berapa gemar kerana kurang rajin untuk memuat naik gambar, lagu etc. Bagi saya, ia cuma satu medium untuk keep in touch dengan kawan2 lama. Dan, bila buli siber ini sudah semakin menjadi2, saya menjadi semakin takut. Lihat sahaja di blog ini, sudah lama saya tidak memuat naik gambar.

Satu lagi perkara yang semakin menjadi2 sekarang ialah plagiat. Baru tadi saya membaca satu blog di mana penulisnya telah menjumpai blognya dan adeknya telah diplagiat bulat2. Baca di sini. Menakutkan. Adakah orang seperti ini adalah orang yang sama yang suka meniru semasa peperiksaan di sekolah?

Pekara plagiat ini telah diberitahu oleh rakan saya beberapa bulan yang lalu. Saya fikir, tidaklah perlu saya risaukan kerana tulisan saya di sini bukanlah bagus sangat untuk diplagiat. Tetapi, saya terfikir kembali, perkara ini bukanlah kerana best atau tak best, perkara ini adalah disebabkan orang2 yang suka meniru. Silalah, jangan buat begitu.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada para pengunjung, pembaca dan pemberi komen di sini selama ini. Kepada manusia yang masih suka membuat onar itu, sudah2lah. Perangai itu hanyalah terlalu mengambarkan hati awak.

Selamat ulangtahun, BlogKu. Semoga saya dipermudahkan Tuhan untuk terus menulis di sini.

Sekian.

6 comments:

Ronie Muller said...

selamat ulang tahun juga buat blog awak *clap..clap..
teruskan menulis, hanya kita yg tahu apa yg kita buat, dan hanya mereka yg tahu apa yg mereka buat..tapi... Allah yg lebih mengetahui dan menilai antara tahu kita dan mahu mereka

SITI said...

kak Ronie;
Terima kasih, kakak.
Kakak, rindulah...

Anonymous said...

aik..blog ko dibuat selepas 8 Mac ke?..hehehehe..nak sama plak dengan ulangtahun pemerintahan Guang Eng di Pulau Pinang..hehehehe

SITI said...

Oryza;
Aku tulis blog lebih dulu dari dia memerintah Penang. Heh.

Marliza Radzi said...

sangat banyak blog yang diplagiat bulat2.

ayat2 saya juga pernah diplagiat bulat2. oleh pembaca saya. lepas saya dah amuk di blog tempoh hari, barulah muncul kredit untuk ayat-ayat yang diplagiat. huh.

SITI said...

kak Yanti;
blog kak Yanti mmg sangat best, maka kebarangkalian untuk diplagiat adalah tinggi. Hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...