Wednesday, December 03, 2008

Malaya

Chua Soi Lek bercakap lagi. Ramai orang lawan2 cakap lagi. Banyak cakap, takde orang nak dengar.

Dia cakap tentang perkongsian kuasa dalam BN. Ketuanan melayu dalam BN sudah tidak boleh pakai lagi. Pandai dia cakap. Haha. Hal ini telah mengingatkan aku kepada buku sejarah sekolah menengah. Aku penah tanya beberapa orang tentang satu persoalan.

Kalu kamu berada pada zaman sebelum merdeka, siapakah yang kamu akan sokong? Dato' Onn atau Tunku?

Mengapa Dato Onn terus kehilangan pengaruh selepas dia berpenat lelah menubuhkan UMNO dan menentang Malayan Union. Alih2, dia hilang sokongan gara2 idea membuka keahlian kepada kaum bukan melayu. Selepas dia keluar UMNO, Parti Rakyat pimpinannya terus kalah dalam pilihanraya.



Aku belum tgk cerita 1957:Hati Malaya. Tapi aku penah pegi satu syarahan sempena pameran "Wanita dan Kemerdekaan" kat perpustakaan. Mereka jemput Shuhaimi Baba, pengarah filem ini. Masa tu, filem ini belum keluar. Dia cerita lah penat lelah membuat filem ini. Dan, semasa buat kajian untuk menulis skrip, ada orang2 tua yang tidak mahu cerita lansung tentang perkara ini. Mereka tak sanggup nak mengenang semula kesakitan yang dialami ketika itu. Aku pulang ke bilik dengan tangisan dan sujud syukur. Bersyukur dengan kemerdekaan dan keamanan negara.



Maka, letaklah diri kamu2 pada zaman itu, siapakah yang kamu akan sokong? Tapi, kita pasti tetap bias, kerana kita sudah tahu kegilaan ahli politik sekarang. Entahlah...

Aku? Dari sejak belajar sejarah tentang bab ini, aku sentiasa terfikir, kenapa Dato Onn kehilangan sokongan. Aku rasa aku akan sokong Dato' Onn.

16 comments:

As said...

buku sejarah pun banyak hide sejarah sebenar.. :)

namun tetaplah belajar drp sejarah

Unknown said...

Cucu Dato' Onn pun macam dicucuk hidung sahaja.

Marliza Radzi said...

kata Chua Soi Lek, kata-kata dia tentang ketuanan Melayu was wrongly interpreted by the media. 'cover line' lah tu. heh.

SITI said...

As: eh, welkam here. Saya belum beri komen pun kat blog awak yang best itu. Ia akan sentiasa mengingatkan saya bersyukur dan beringat yang saket saya ini sangat sedikit berbanding awak.

Nway, tentang sejarah ini. Ya, kita perlu sentiasa belajar dari sejarah terutama kejatuhan Melayu Melaka. Tapi, politician sekarang seperti K*J dan H*ishamuddin itu, tak penah sekolah kat Malaysia, mcm maner nak faham sejarah Malaya. Huhu.

SITI said...

enchek Anuar: ayah selalu gelak bila tgk H*ishamuddin yang jadik menteri pelajaran tapi tak penah sekolah di Malaysia.

Erm, iman tak dapat diwarisi. Begitu juga semangat Malaya ini. Huhu.

SITI said...

kak Yanti: hehe. Dah kene panggil polis dah. Apa2 saje dia tu. Duduk diamlah dulu. Kan?

Anonymous said...

sorila gua x leh terima la lu samakan "iman" dgn semangat malaya..
iman adalah ketaqwaan pd Allah.. sedang semangat Malaya xde hubungkait langsung ngan ketuhanan...
ia cuma semangat bangsa...
Rasulullah pun x suka semangat Bani hashim ke Muhajirin ke Ansar ke...
cube tgk sirah k...
adios......

SITI said...

Aiman: eh, saya tak pernah samakan kedua2nya. Cuma, kedua2nya tidak boleh diwarisi.

Seperti anggota kaki tangan yang tidak boleh diwarisi. Kalu anak accident, putus tangan, mana boleh ibu bapa beri anak dia tu, tangan mereka.

Iman tidak boleh diwarisi. Semangat Malaya tidak boleh diwarisi. Kaki tangan tidak boleh diwarisi. Tapi, mana sama semua tu.

Cuma boleh mewariskan organ jer. Pergilah derma organ.

Bani Hashim, Muhajirin, dan Ansar, semuanya Islam. Maka, tidak baguslah kalu ada semangat bangsa/puak.

Tapi, skop perkauman di Malaysia adalah sangat besar kerana melibatkan agama. Kat Malaysia ni, puak Banjar dengan Jawa atau Bugis ker, tak penahlah pulak nak gaduh sesama sendiri dan mempunyai semangat puak yang tinggi, amat2 tinggi.

Enchek Aiman, jika dah abis baca sirah nabi, sila baca sejarah Bosnia, perhaps?

Anonymous said...

memetik kata2 anda .......
"Tapi, skop perkauman di Malaysia adalah sangat besar kerana melibatkan agama. Kat Malaysia ni, puak Banjar dengan Jawa atau Bugis ker, tak penahlah pulak nak gaduh sesama sendiri dan mempunyai semangat puak yang tinggi, amat2 tinggi."

inilah silapnya,Islam's not just only 4 malay ke banjar ke bugis ke. Islam is all....

bagaimana anda blh kata mereka x pernah gaduh???????
awak pergi masuk segambut dalam... lepak sana,masuk kedai makan kat sana... 4 sure 30 minit blm lepas... heh...

Anonymous said...

heh...
bosnia bkn pada zaman kegemilangan ISlam.... cube hayati lirik "Kenangan Indah" Uztaz Nazri...Aiman:

"eh, saya tak pernah samakan kedua2nya. Cuma, kedua2nya tidak boleh diwarisi.

Iman tidak boleh diwarisi. Semangat Malaya tidak boleh diwarisi. Kaki tangan tidak boleh diwarisi. Tapi, mana sama semua tu."
malang kedua2 frasa anda masih mempunyai hubung kait?cube menyamakan satu sama lain....
heh....

Anonymous said...

heh....
anda mana satu bugis,jawe atau banjar?
setiap satu kaum ada crite sendiri.
heh.....kajilah

Anonymous said...

Enchek Aiman, jika dah abis baca sirah nabi, sila baca sejarah Bosnia, perhaps?

heh....cubelah pule kaji sejarah Islam semasa Islam gah d Cordova...
perhaps...heh

SITI said...

Aiman: kelakarlah awak ni. Definitely, my blog is more interesting than ur wife.

Awak ke sini memang untuk membuat onar. Apa pun yang saya tulis, awak akan membangkang semula.

Maka, tulislah, Aiman, saya tidak akan padam lagi kutuk2an awak itu, selagi ia tidak mempunyai kata2 nista. Saya bukan takut, cuma tidak suka memandang apatah lagi membaca those words. Seperti yang pernah saya tulis, those words menggambarkan hati awak.

Saya kasihankan awak, tiada tempat meluah rasa. And, poor you, that you have such heart.

Anonymous said...

aiman tak kesah..!!

Anonymous said...

haha, pembantu makmal maner perlu keysah apa2. Kawen pon buat kat umah pompuan jers. Tak payah buat kat umah sendiri. Jimat duit, boleh beli kondom. Hahaha...

SITI said...

anon: ya.

dot dot dot: siapakah? dan, siapa kamu? Sila berlaku baik di sini. Heh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...