Friday, October 24, 2008

Nilai 3

Pada hari Rabu yang lalu, saya ke Nilai 3, bersama Amiran. Kami ke sana untuk mencari barang2 cenderahati untuk majlis kami. Ini kali ke2 saya ke sana. Yang pertama, ketika ingin mencari barang untuk majlis emak. Ketika itu saya pergi dengan adek.

Nilai 3 tempat borong2an. Banyak barang dijual dengan banyak. Jika beli banyak, maka boleh dapat murah. Maksudnya, harga boleh ditawar lagi. Barangan untuk persiapan perkahwinan banyak dijual, termasuk bunga telur, cenderamata sepeti potpuri, tuala kecil dan lain2. Ada juga hiasan dalam rumah, kraftangan, kain2 baju yang berwarna-warni dan kain langsir jugaks.

Saya mungkin tidak berjalan banyak tempat. Maka, saya lihat barangan di Nilai 3 itu mempunyai pelbagai pilihan. Tapi, saya tidak pernah suka akan konsepnya. Bangunan2 kedai dibangunkan di kawasan lapang dengan banyaknya. Tidak tersusun mengikut jenis2 barangan. Satu kedai mempnyai cawangan di bangunan yang lain. Dan, owh, konsep terbuka begitu menjadikan ia terlalu panas untuk shopping. Terlalu! dan lagi, tiada McD! Hanya ada gerai2 makan yang seperti tidak mahu berjual pun. Saya dan Amiran sempat singgah di 7 eleven di situ.

Disebakan saya belajar di Bangi ini, saya sangat suka membeli-belah di Midvalley. Walaupun besar, ditambah sekarang ada The Gardens yang indah itu, saya masih selesa berjalan pada kesemua tingkatnya. Tidak perlu risau panas atau hujan seperti di Nilai 3 itu.

Saya berpendapat, jika saya berjalan kaki di Nilai3 itu (yang mana tidak akan saya lakukan sama sekali), jaraknya sama seperti saya berjalan di kesemua tingkat di Midvalley Megamall itu. Tapi, perasaannya sungguh berbeza sekali.

Mungkin saya "kejam" membandingkan Nilai 3 dengan Midvalley Megamall. Tapi, jika kita lihat tempat2 seperti Pekan Rabu (Kedah), Pasar Kepayang (Terengganu) dan beberapa tempat lagi, ia lebih sistematik, dan terletak di bawah satu bumbung.

Saya berharap pengurusan Nilai 3 itu lebih sistematik untuk memudahkan pengguna. Itulah point utama saya. Sekian.

p/s: tiada gamba sebab tak suka. Haha. Silalah google, jika mahu melihat/membaca.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...