Friday, October 10, 2008

Hari Angkasawan

Hari ini 10 Oktober 2008, genap setahun Sheikh Muszaphar ke ISS. Satu titik permulaan ke arah pembangunan sains angkasa negara. Banyak cakap2 bangga tentang perkara ini, namun tidak kurang juga caci maki tentang program angkasawan pertama Malaysia ini.

Saya adalah termasuk dalam statistik memohon untuk program ini beberapa tahun yang lalu. Owh, sejak kecil saya memang pernah ingin ke angkasa yang nampak biru itu. Tapi, bila 1st test je, dia suruh datang untuk lari, saya memang tahu saya bukan orangnyer. Haha.

Saya telah pernah mendengar sekali speech Sheikh muszaphar. Memang sangat inspiring. Saya pergi kat library UKM, masa tu buat ulasan buku yang adek dia tulis itu, sempena bulan membaca. Memang banyak yang saya dengar itu telah banyak ditulis di media massa. Tapi, bila mendengar sendiri, saya memang rasa dia benar2 layak untuk menjadi orang yang pertama itu.

Saya telah menggesa ibu saya menjemput beliau datang ke kampung kami, sementelah dewan orang ramai telah siap di tengah2 bendang di belakang rumah kami. Biarlah dia antara tetamu pertama yang datang memberi ucapan di situ. Walaupun saya cemburu dengan dia kerana saya tidak dapat menjadi angkasawan, tapi saya sangat pasti dia telah menjalankan kerjanya dengan begitu baik sekali.

Kata2nya, "saya rasa saya telah dilahirkan untuk menjadi angkasawan" adalah sangat benar. Bukan saya ingin memuji dia melampau2, tetapi kadangkala kita perlu sangat menerima bukan ramai orang yang boleh menjadi sangat2 extraordinary. Dan sheikh muszaphar adalah salah satu daripada yang sedikit itu.

Kepada kamu2, pergilah mendengar speech dia jika berpeluang. Kamu tidak akan menyesal, kecuali perlu menempuh keadaan bersesak2 sebab ramai orang pun nak ambil gambar dengan dia. Haha. Owh, tidak termasuk saya. Huhu.

Saya telah memilih video ini dalam banyak2 video yang ada di YouTube. Entah kenapa saya tak reti nak upload video hari ini. Heh!

16 comments:

Marliza Radzi said...

sudah setahun rupanya.

Anonymous said...

kenapa tak nak bergambar dengan Syeikh Muzaffar? saya selalu jer tgk awak bergambar dengan tokoh2 wanita...kenapa tak nak bergambar dengan tokoh2 lelaki?..hehehehehehe..

SITI said...

kak anti: haah, begitu cepat masa berlalu.

durio: kadangkala sifat feminisme aku memang tinggi. Haha.

Vann said...

kos hantar dia setahun lalu dah balik modal ker blum?

SITI said...

enchek muqreez: adakah kamu menilai pulangan modal itu sebagai wang negara yang perlu dikumpulkan semula setelah dibelanja untuk dia ke angkasa lepas?

Jika ingin melihat pulangan modal sebagai kejayaan bidang aeroangkasa negara ini, saya pasti, dan kamu juga tahu, bukan setahun tempohnya.

"Hanya sejarah yang akan menilai saya" - Tun Mahathir

Anonymous said...

"Hanya sejarah yang akan menilai saya" - Tun Mahathir..Ceh ko CHE DET..x abis2 che det che det..!! hebat sangat kah org yg bernama mahathir itu...????

SITI said...

che det jr: yang saya pasti, dia lebih hebat dari anda.

Anonymous said...

Ini yang Che Det dah buat...

"Kita tidak lupa Mahathirlah orangnya yang menghancurkan insitusi Raja-Raja Melayu dengan pindaan Perlembagaan pada tahun 1980an;

Kita tidak lupa Mahathirlah orangnya yang menghancurkan institusi kehakiman dengan pemecatan haram Tun Salleh Abas;

Kita tidak lupa Mahathirlah orangnya yang mencemar institusi Islam; menghina Nabi, memecat Mufti dan mempertikai hukum Islam;

Kita tidak lupa Mahathirlah orangnya menghancurkan kuasa politik Melayu dengan persempadanan semula kawasan pilihanraya setelah pembangkang menang besar dalam pilihanraya 1999 sehingga menyebabkan tidak ujud lagi kawasan majoriti Melayu mutlak, sebaliknya pengundi bukan Melayu menjadi pengundi penentu;

Kita tidak lupa Mahathirlah orangnya yang mengajar kita kurang ajar dengan bersikap kurang ajar terhadap YAM Tunku Abdul Rahman;

Hari ini kita melihat Mahathir bercakap dan berkokok seolah-olah beliau bersih suci dan tidak pernah melakukan sebarang kesalahan; sedangkan tangan beliau kotor berlumuran dengan najis-najis mengotorkan Islam dan bangsa Melayu.."

Ini lah sejarah yang akan di ingati..!!

SITI said...

My abah said, Tun Salleh kene pecat oleh Agong sebab dia tulis surat pada Agong. Agong yang suruh pecat dia tapi Mahathir yang masih baik hati suruh bagi pencen kepada dia. U can read about it at chedet.com

Persempadanan semula adalah sebab manusia semakin ramai. As simple as that. Maka, kamu beranaklah ramai2 supaya orang Melayu makin ramai, maka makin ramai yang boleh mengundi dan Melayu jadi pengundi majoriti.

Mahathir memang banyak buat salah. Sebab dia manusia, pasti membuat salah.

Dia menjawab sebab dia tahu kenapa dia berbuat demikian.

Saya rasa jika kamu menjadi Perdana Menteri (atau sekadar menjadi ahli politik picisan bawahan), kamu akan menjadi politician yang suka mangutuk dan menyumpah2 manusia lain.

Juga, kamu akan menjadi seorang politician yang pengecut. Mengapa saja kamu mengguna nama samaran yang sangat samar2 itu?

Anonymous said...

sungguh emosi kamu kali ini..!!

SITI said...

Saya manusia, punyai pelbagai emosi. Kamu juga punyai emosi. Emosi benci dan tidak suka pada Mahathir. Saya? Benci dan tidak suka kepada kamu.

Saya bukannya terlalu obses terhadap Mahathir. Saya cuma tidak berapa gemar orang yang mengutuk orang lain, dengan dia sendiri gagal melakukan perubahan pada dunia. Sudahkah kamu mengitar semula; bagi membantu menyelamatkan bumi? Selalukah kamu menderma darah; bagi membantu menyelamatkan nyawa manusia? Selalukah kamu menderma kepada anak2 yatim; untuk membantu kamu menyucikan hati?

Anonymous said...

habis tu ko tu suci sgt ke ct? beranak ramai2? hehehe...kalo ngan org lain aku nak... tapi ngan ko,ko kangkang dpn aku bogel skalipun aku x sudi... jijik... pepek busuk....

SITI said...

hye: Owh, silalah pilih orang2 lain itu. Saya juga sangat pasti bahawa saya tidak akan pernah sudi untuk kangkang dan berbogel depan kamu.

Make sure u have very good quality sperm. Come to lab to have a simple test. Owh, u must have chromosom test too. Tiba2 anak sume cacat2 belaka, tak boleh jugaks nak menambahkan pengundi2 melayu.

Anonymous said...

kikiki....dahla muke hodoh..hati pun hodoh,,,kikikiki....lancau punyer org... ko kangkang dpn org lain pun x der sape sudi...for sure...kikikiki...

bureeeetsss x sechanteks hati yg hodohhhhssssss....kikikiki

SITI said...

Awak ni, musti tak sabar2 nak baca reply saya pada komen2 awak ni, kan? Lama2 saya rasa kelakar. Haha.

Saya pasti saya juga kenal rupa awak, cuma saya tak pasti yang mana satu. Cuma, saya dapat rasakan, awak memang sentiasa ada masa nak baca blog saya dan komen kat sini.

Jika awak orang yg bekerja kat Jalan Raja Laut itu, maka saya fahamlah kenapa awak tak busy. Pekerjaan awak mmg memungkinkan awak mempunyai ruang masa yang terlalu banyak. Cuma, saya rasa awak pergilah carik sumber bacaan lain. Carilah bacaan seperti cara2 untuk memuaskan isteri awak yang sentiasa akan kangkang untuk awak setiap malam itu.

Jika awak budak hensem di perbukitan ilmu ini, saya hanya boleh memaafkan kamu. Kamu hanyalah terlalu hensem untuk saya marah. Ini bukanlah perkara paling kejam yang pernah kamu lakukan terhadap saya.

Jika kamu bukan antara orang2 di atas itu, saya harap kamu kenalkan diri kamu. Tapi, jika kamu tidak mahu pun, saya faham. Sebab, saya tahu ada manusia yang dilahirkan di dunia ini untuk menjadi pengecut seperti kamu, walaupun kamu punyai kromosom Y yang kelihatan gagah itu.

Walau siapa pun kamu, saya ucapkan terima kasih atas semuanya. Terima kasih kerana sentiasa ingin membaca penulisan saya. Tidak perlulah menyuruh saya berhenti menulis. Saya akan menulis jika saya mahu, walaupun tiada siapa yang mahu membaca.

Anonymous said...

guess who....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...