Monday, February 18, 2008

RUDE

Semasa mula2 masuk ke sekolah asrama pada umur 13 tahun, saya dan rakan2 sangat diceritakan (dengan garangnyer) oleh senior tentang RUDE. Jangan RUDE dengan mana2 senior pun kerana buruk akibatnyer.

RUDE boleh diakibatkan daripada pelbagai perkara. Percakapan dengan intonasi yang salah, perkataan yang digunakan, dan lagi, perbuatan dengan mimik muka dan lenggok bahasa. Pelajar tingkatan satu perlu memberi salam kepada semua senior. Maka, kebarangkalian dilihat RUDE adalah tinggi kerana anda akan perlu sentiasa mengeluarkan suara anda untuk memberi salam. Maka, anda perlu memberi salam dengan intonasi yang sesuai dan lenggok badan yang betul.

Jika satu kali anda telah dilabel RUDE, maka bersedialah untuk dipandang serong oleh hampir kesemua senior. Dan lagi, bersedialah untuk dipanggil pada satu malam untuk dimaki hamun.

Di sini, saya ingin memberitahu kamu. Ya, kamu, pemegang kad pengenalan bernombor 851010675059. Kamu adalah sangat RUDE dengan saya malam tadi. SANGAT!

Tapi, kamu terlalu hensem untuk saya maki hamun. Maka, saya agak marah dengan diri sendiri, kerana gagal memaki hamun kamu.

SEKIAN.

21 comments:

Sahalfikri said...

unik betul bg salam dgn lenggok badan betul. kalau intonasi biasalah kan. mungkin lenggok tu bermaksud menundukkan badan ye..

zaman sekolah, maksud RUDE sebenar sering disalahguna oleh senior pada sesetengah keadaan. jadi adakalanya natijahnya sgt tak baik disebabkan perbuatan senior sebegini.

skrg ni plak RUDE orang yg anda nyatakan no KPnya mungkin tidak bersalahan dengan erti sbenar RUDE itu.

cuma SANGAT itu sangat relatif kepada keadaan hati anda. sesuatu yg SANGAT mungkin tak menjadi SANGAT bagi orang awam. (paham la kot)

Kisah anda byk berbunyi kecewa la.. jgn begini ct.

Baru2 ni abg jumpa Sani Sudin Kopratasa. Dia bercakap ttg kecewa. Katanya jgn jd spt manusia biasa. Tgk saja lagu2 melayu banyaknya menunjukkan kecewa itu meruntun jiwa dan melemahkan individu.

Seharusnya kecewa itu membuatkan kita bangun dan tercabar. Menjadi lebih baik dan cuba membuktikan bahwa diri takkan lemas dalam kekecewaan.

Dan.. kecewa itu kehendak Tuhan. Itu asbab untuk anda berfikir. Stiap asbab ada natijahnya. Dan natijah itu semestinya kebaikan untuk kita..

Wallahua'lam..

Marliza Radzi said...

panjang suhail bebel. sila sila.

kak yanti cuma nak cakap, uisyh siapalah pemilik No. KP itu. rasa nak buat search. haha.

Sahalfikri said...

dia yg suruh bebel..hehe
(aku ada jwpn utk soalan ko tu AM..syhh)

SITI said...

Abg Suhail: Owh, akan Siti ceritakan pd abg apa yg telah berlaku, maka abg akan nilai kan semula sama ada relevan atau tidak word SANGAT itu. Huhu. Kecewa? Tidaklah begitu, kerana perkara ini bukanlah the worst thing yang dia pernah buat kat kite. :(

SITI said...

kak Yanti: nak buat search? Sila sila. Nanti bagitau findings nyer kat kite, ok? Hehe...

SITI said...

Kamu: Saya tahu kamu telah membaca, dan saya tahu kamu hanya tersenyum ditambah dengan gelak kecil. Ya, kamu hanyalah telah dilahirkan untuk menjadi RUDE kepada saya. Heh.

Sahalfikri said...

eh kamu membaca kah? pasti sukar kan menjadi kamu. itu pun jika kamu merasakan sebegitu.

lainlah kalau kamu tergolong dalam kategori RUDE itu. mmg kamu rasa senang sahaja dengan keadaan ini.

fikir dan renung2kan..

Anonymous said...

wow...
siapakah kamu yang dimaksudkan dalam petikan di atas?...
:)

well...
rude...sangat tidak baik...walaupun kita berhak menyuarakan apa yg dirasakan perlu..namun..ada batas2 nya..hatta kehidupan dalam agama sendiri pun wujudnya batas2..mengapa perlu?...
supaya...kita tidak tergolong dalam golongan yang melampaui batas...
sedarlah wahai manusia...

:)

cik siti...
beringatlah...u deserve better...but...wujudkan ketegasan di sebalik manja anda...even tegas dalam sesetengah keadaan..namun..anda kalah pada raut wajah miliknya...
:p

okay lah...enggan berbicara lanjut...bimbang internet yg LEMBAP mengecewakan hatiku...
:(

wassalam..

SITI said...

abg Suhail: Huhu. Dia rude dengan Siti jer kot.

En. Anon : kau rasa dia termasuk dalam golongan melampaui batas kepada aku? haha. Deserve better? Semua itu urusan Tuhan. Hurm...

Anonymous said...

ermm..pada sesetengah keadaan..KAMU itu benar2 seorang yang melampaui batas...adalah penting kita sebagai seorang pemimpin..tak kisah pemimpin untuk apa..hatta untuk memimpin diri sendiri, kita perlu menjadi seorang yang bersederhana..tidak melampaui batas...insya Allah itulah yang terbaik untuk diri kita...

kerana ISLAM menekankan aspek bersederhana..berjalanlah kamu di muka bumi ini dengan penuh tawaddhu' dan merendah diri...ingatlah wahai sahabat-sahabatku...

secangkir nasihat dari diri yang kerdil ini...
untuk kita sama-sama meningkatkan amalan dan ilmu di dada...

wassalam...

SITI said...

En. Anon: Ya, terima kasih kerana saling mengingati ke arah kebaikan. :)

Anonymous said...

Huh!!sungguh ilmiah comment di entry kali in...
pemegang no kp itu juga pernah RUDE depan cik ema..maka cik ema sangat marah sbb ayat 'awak terlalu hensem utk saya marah awak' itu bukan utk pemegang no kp itu (ayat tu utk no passport seorang pilot) maka cik ema blh marah!!

owh...cik tim..tlg cari lagi veerzaara tu...please... =)

SITI said...

Ema: ahhaha. En. Anon kau lah yg suke bg komen ilmiah yg cukup pjgnyer itu. heh.

Jgnlah kau sebut citer veer zara kat sini. nanti kitorang terpisah 22 years, aku yg merana. haha. nak lagu, eh? kau dtg esok aku bagi, ok?

Anonymous said...

ouchh!
begitu banyak perasaan dalam entry ni ye...
sungguh terharu...

well...
isu RUDE turut memainkan pengaruh besar dalam hidup kita..
maka jangan bertindak sedemikian rupa wahai sahabat2 sekalian...
:)

SITI said...

En. Anon: kau pun meluah rasa 3 kali kat entri ni. :P

Anonymous said...

sgt sukar menjadi kamu, dan kenapa kamu diam sahaja? saya tahu kamu membaca, tapi tak ada komen dri kamu. sekali saya terfikir, mungkin kamu x buat apa2, kerana kamu sperti tak bersalah.saya baca sume komen ttg kamu di blog ini, saya baca sume artikel ct, dan saya buat kesimpulan, ct kecewa dan semua ini kerana perasaan kecewa ct yng amat sgt.mungkin ct ini terlalu mabuk cinta pada kamu sehingga perkara kecil itu, menjadi besar pada dia.saya pernah merasai saat yang ct lalui skrang,sagt sukar dan diri seolah2 tak berharga kerana tak mampu memiliki ap yng diingini. kita mghrpkan orng yng kita suka n sayang itu bercakap baik2 sahaja dgn kita, tpi kalu sdikit terkasar, dia dilihat terlalu kasar oleh orang seperti ct.. kesian kamu , dijaja nama oleh ct sebelum ini yng kamu adalah kekasihnyer, dan semua orng tahu tnpa pengetahuan kamu sndiri.sekarang, nama kamu itu dijaja selepas kamu menolak cinta ct, mungkin. kpada sume pembaca, kalu kamu itu rude, cuba fkirkan berapa ribu orng yng akan mmbaca tulisan tim, dan membaca komen pempaca kepada kamu. kesiankan?
kamu, harus kuat. saya mnngenali semua, kamu dan ct. saya dapat rasakan siapa yng betul.tpi, kamu mungkin terlalu rude shingga ct membuat begini pada kamu. kalau kamu rude, tuhan mencipta kemaafan untuk digunakan.buat ct, manja keterlaluan kamu kadang kadang sma sahaja hasilnya dengan rude, iaitu menyamaphkan orang lain. buat kamu dan ct, aku sgt mengenali kalian,dan semoga segala2nya baik baik saja selepas ini.buat pembaca, ct tak semestinya selalu betul, dan kamu bukan selalu salah.kehilangna cinta seperti ct mmg mmbuatkan seseorang hilng kawlan untuk menulis, seperti ct.

Anonymous said...

saya ersilap taip nama ct menjadi tim,,hahahahaha. terkantoi.ini kerana selalu anggil dia tim. saya rakan kamu tim, yang pernah menerima sumbangan bunga telur untuk dinner kolej dulu, yng katanya disumbangkan keluargamu. trima kasih... kita sgt rapat tim...

Anonymous said...

en anon, semua org panggil cik siti tim..bukan awak sahaja..banyak betul kesilapan ejaan pada perasaan en.anon, adakah terlalu sebuk menaip sehingga takut segala isi hati tidak sempat ditaipi?pada saya ini adalah blog cik siti,maka bagi yang suka membaca dan berikan komen,silakanla...pada yang tidak suka, abaikanla...cik siti mmg manja, ramai yang suka dan ada yang pening...tapi itu tidak bermakna kite blh RUDE..ye.kemaafan mmg tercipta utk yang bersalah, tapi bukankah menghormati orang itu juga penting...

fikirkan la..

tim..cube ikut satu motto hdp yang cik ema pernah pegang dulu ;
'cacimakisahajaoranglain' tapi janganla sampai rude..

=)

Anonymous said...

Intro yg menarik tim.. tapi anti-climaks btol la kali nie.. atleast citer lah kerudean pemegang IC tersebut ke, atleast..
hehe

Anonymous said...

HmmppH...
akhirnya...

???

Masih berfikir?

:)

Anonymous said...

waduh.... sebenarnya saya disini sekadar ingin menyokong penuh pucuk pimpinan cik ct sekaligus menyokong sebulat suara bahawa hamba Allah KAMU itu mmg selalu rude.saya kenal ke die?haha.maybe.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...