Thursday, January 22, 2015

10 Ways to Boost Your Brain Power

Boss telah panggil seorang consultant untuk beri kami semua motivasi berterusan, sejak pertengahan tahun lalu. Dia mulakan dengan 7 Habits of Highly Effective People.

Setelah tamat, satu habit satu minggu, dia ajar kami topik lain semalam. 10 Ways to Boost Your Brain Power.

Saya gugel topic ini. Tapi ada macam-macam version. Jadi, saya tulis di sini versi yang Mr. Sio berikan kepada kami semua semalam.

1. Mind Exercise - Brain teaser


Can you read it loud? Ahaha. Must do this always. Ini contoh untuk exercise minda. Jika exercise badan untuk sihatkan badan, jadi exercise minda untuk sihatkan minda. Ada banyak lagi jenis brain teaser ini from Encik Google. Boleh cuba the type you like. 

2. Take a Nap - Attention Span

Mr. Sio told us, selepas buat kerja 90 minit, kita dah tak focus. Jadi, selepas 90 minit, kena ambil rehat 20 minit. Mr. Sio guna graf supaya lebih faham.


3. Spend time in nature

Nature means green. Kalau tempat kerja kiorang ni, memang dekat dengan nature. Dalam perjalanan pergi balik kerja, masih banyak pandangan hijau yang kami nampak, walaupun semakin berkurangan, by time. 

Dulu masa zaman degree, saya ada banyak aktiviti kerjalapangan. Masuk hutan, tangkap serangga. Tengok tasik. Yang paling saya ingat ialah bau nature. So refreshingggg. Ahhhh. Suddenly i miss autumn in Nami Island!



4. Write Down to Remember

Dalam semua slot Mr. Sio, saya mesti bawa buku nota saya nak catit. Salah satu sebab untuk elak ngantuk. Haha. So, last slot, saya duduk depan, Mr. Sio tengok saya tulis. Dia kata bagus. Tapi, jangan tulis one line. Kena take note on gridline. Lepas tu kena banyak letak graphic. Saya daru dulu memang lemah bila nak suruh buat carta minda (betul ker term tu?) Tapi, seronok tengok orang pandai lukis-lukis conteng-conteng, or they nowadays they call it as doodle/ doodling. 


5. Eliminate Stress

Stress diperlukan supaya kita ada motivation untuk siapkan kerja. That's it. Lebih dari itu, tidak diperlukan dan perlu dinyahkan dari diri. If not, nanti akan jadi monster. Atau green hulk. Haha. 

If refer graf di bawah, kalau takde stress akan rasa bosan. If cukup-cukup stress, kita boleh capai optimum performance. 


Ok, hari ni 5 ways. Kita sambung esok lagi 5, ya. 




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...